Seinfeld

Biztosan mindenki hallott már Jerry Seinfeldről. Amerikai komikus, magyar zsidó édesapa és szíriai zsidó édesanya gyermeke, ja és vega. Legnagyobb sikere a saját magáról mintázott fél-fiktív karakterről, Jerry Seinfeld komikusról szóló (meglepő módon Seinfeld című) 9 évadot megért sorozatának volt. Persze nem ő az egyetlen, aki a valódi nevére, személyiségére építő, fél-fiktív karakterrel dolgozik, sorozatában ezt teszi Sarah Silverman is.

Jerry Seinfeld (a sorozathős) a showbizniszben dolgozik, egész pontosan stand-up comedyvel foglalkozik. Ez az a műfaj, amikor egy előadó minden különösebb segédlet, díszlet, kellék, előre bemutatott szituáció nélkül, egyedül áll ki a közönség elé, és vicces monológ-szerűséget ad elő, időnként bevonva (de leginkább csak piszkálva) a nézőket is.


Azon gondolkodtam ennek kapcsán nagy általánosságban, vajon volt-e, van-e, lesz-e példának okáért magyar stand-up comedy. Aztán eszembe jutott Nagy Endre, meg A kabaré regénye. Ez pontosan arról szól, hogyan alakult ki a kabaré intézménye Magyarországon, és arról: hogyan lett az első magyar stand-up komikus maga Nagy Endre. Érdekes, lebilincselő olvasmány. (A hazai kabaréban egyébként a konferanszié is önálló szerep volt, talán ehhez a műfajhoz lehet sorolni őket is, a legismertebb képviselő talán a Nagy Endre hagyományait követő Békeffi László.)

Nagy EndreBékeffi László

A huszadik század történelme persze nem szerette a kabarét. Némelyeknek túl zsidó volt (Békeffi Dachaut is megjárta), másoknak túl szabad, aztán végül meg túlságosan burzsuj. Meg is szűnt, lett helyette szocialista komédia, amiben a stand-up comedy nem jutott szerephez.

Voltak persze egyemberes műsorok (Hofi, később Nagy-Bandó, meg Illetékes Elvtárs), de ezek igencsak különböztek az ősöktől, és persze az amerikai stand-uptól is. Más volt a közeg. A szocialista one-man show színházban zajlott, esetleg művelődési házban, sötét nézőtéren ülő illedelmes közönséggel, aki felvette a legjobb VOR-öltönyét az alkalomra. A kabaré sokszor laza volt, asztalok mellett helyet foglaló nézőkkel, akik kávéznak, esetleg némi bort vagy egy könnyű vacsorát is elfogyasztanak, csakúgy, mint jónéhány mai comedy clubban.

Más volt a téma is: a szocialista kabaré lényege: az élet (de főleg a politika) jelenségeinek kíméletes bírálata az úgynevezett kisember, horngyulai terminus technikussal a lakosság szemszögéből. A valódi kabaré, a valódi stand-up nem kíméletes (ezt meg kell szokni egy olyan országban, ahol a lényeg, hogy a bulvár és a sztár barátok legyenek) senkivel sem. Témája sem mindig a politika, Seinfeld például sokszor kifejezetten apolitikus, a mindennapi élet megfigyelésére épít. Mert, mint tudjuk, bármiről lehet viccesen beszélni, akár a kávéról is (illusztráció következik, minden JP-vonatkozás nélkül, csak azért, mert vicces):

Az utóbbi időben Magyarországon is kezd fel- illetve újjáéledni a műfaj. Voltak persze próbálkozások korábban is. Évekkel ezelőtt Rudolf Péter kísérletezett, húzónév, koncepció, tartalom és közönség híján meg is bukott rendesen. Sőt, a Seinfeldet is adták pár éve, szintén mérsékelt sikerrel.

Mostanra azonban megváltozott a helyzet. Van például Dumaszínház, meg Showder klub – a Showder, mint márka húzóereje nagyon nagy, nem szabad lebecsülni, akár szeretjük Fábryt, akár nem, a rendszerváltás utáni Magyarországon ő kezdte újra ezt a stílust. Lettek tehetségesnek ígérkező fellépők, akik megtalálták a magyar kontextusban eladható karaktereket, és nem a hagyományos színészképzés rögtönzési gyakorlataiból próbálnak megélni (aminek szintén van persze helye az ég alatt, de az egy egészen más műfaj), remélhetőleg lesz stabil és értő közönség is. Bizakodjunk, mindenesetre.buy online lasix

18 Responses to “Seinfeld”


  • igen igen, a stand up comedy eszméletlen tud lenni! én nagyon bírom személy szerint ;) vicces, szókimondó, elgondolkodtató stb. akiket én ismerek a “Rögtönzések színháza, a Lakmusz” nevü társulat. náluk a kukkolóknak is bátornak kell lenniük :) mert h ök abban speciálisak,h a közönség személyes töténeteit játszák el. zseniálisak szerintem! voltak már a sirályban, mostanában meg a repetasarok nevü helyen. amugy a repetasarok egészen sokszinü ilyen fajta programfelhozatalban! check it! (www.repetasarok.hu)

  • Én meg őket szeretem nagyon:
    http://playback.gportal.hu/

    Ráday Könyvesház, az is egy jó hely. Bár szerintem a playback műfaj itt most kicsit OFF, legyen ez a reklám helye. Nem comedy, de stand up, és tényleg szükség van ‘nézők’-re is, így színes a világ. :)

  • TM, jó hogy megírtad ezt, hiánypótló a JP-n egy standup post.

    imho Hofi szerintem nagy volt. 90 után Fábry is, egyideig, de önismétlő lett. A Godot-ból Bődöcs nagy kedvenc, jó látni hogy beindult valami országosan, móka és kacagás hiánycikk mostanság.

    A Seinfeld mögött meg persze Larry David az agy, neki és a Curb-nek szivesen írnék majd egy külon posztot ha egyszer kapok rá engedélyt ;]

  • nem tudom, egy ilyen posztban (meg egyáltalán) Hofit zárójelben említeni legalábbis irritáló. Hofi egyértelműen stand up comedy-t űzött Magyarországon azóta is a legmagasabb fokon, társadalomkritikája pedig megállta a helyét az átkosban és azután is. én nagyon hiányolom a performanszait, most is lenne miről mesélnie “Drága szíveim”-nek, kár, hogy már nincs velünk.

  • Mikor legutóbb voltam Israelben, nem bírtam ki, hogy ne vegyem meg azzösszes Seinfeld-et. A kedvencem!!! Én Jerry-ről azt hallottam, hogy 1 millió dollárt kért el az utolsó részéért a sorozatnak. Zsidó… :) p.s.: Krammer a legjobb

  • Lev: nem tudom, de ilyen gázsik simán repkedhetnek, egy ilyen sorozat egy része is iszonyat pénzbe kerül. De persze be is hozza, ül a tévé előtt többtízmillió jól fizető néző. :)

    Balagan: Hofi társadalomkritikája szvsz nem lépett túl a “vannak még hibák a rendszerben” humoros megfogalmazásán, ez meg a szocializmusban szerintem nem érvényes társadalomkritika, hanem érvénytelen. Mert az egész szisztéma elvi, erkölcsi és gyakorlati alapja is rohadt volt.

    dr who: én is szívesen olvasnék ilyesmiről. Majd felvetem Shadainak. Én nem vagyok adminisztrátor, csak második szerzőhelyettes kisegítő szövegipari szakalkalmazott, és nem is szeretnék ilyen szerepeket magamra aggatni, meg technikailag tudok szerzőt felvenni, és nem is gondolom, hogy ezt nekem kéne megtennem. :)

  • nomen est omen: jerry ugyan lightosan, de majdnem mindenkit simfel :)

  • Gézát ne má! :)

    Tök jól nyomta a lusta, jókedvű melóst.
    Nehogy már haladó társadalomkritikát várjunk el minden (zseniális) humoristától.
    Amúgy meg a humor mint minden valós időben feldolgozandó műfaj (színház, stb..) csak a (majdnem) mindenki számára nyilvánvaló dolgokra utalgathat. A kvantummechanika pl. nem jó vicc – akkor se, ha engedik.

  • Bátor, nekem speciel lehet kvantummechanikás vicceket is mondani. :D

  • Seinfeld szerintem elképesztően ócska, túlértékelt figura, megnemérdemelten jó ex-nőkkel (Shoshanna Lonstein) :) De ennek ellenére a poszt hiánypótló volt, örültem neki. És drukkolok annak, ami itthon elindult, de azért ma még annak örülünk, ha végre egy vicc jól sült el, nem azért haragszunk, ha rossz volt. Szóval még van hova.
    Hofiról annyit, hogy már így is a határokat feszegette kritika terén, örüljünk neki, hogy ennyit megengedtek neki. Különben valószínűleg nem is ismernénk, ami elég szomorú volna.
    A végére pedig kötözködés: ne írjuk már Izraelt Israelnek, mert iszonyú idegesítő. Ha mindenképpen nagyon autentikus akar lenni a kedves kommentelő, használja az alefbét karaktereit. Bocsánat, ez kikívánkozott :)

  • És Kellér Dezső, mint konfernaszié, ha már magyar kabarétörténet?
    Persze, nagyon más, de azért Nagy Endréhez és Békeffyhez éppenséggel van köze.

  • Nu, csupa stand-up-fan.
    Én ezt a műfaj gyakorlom, meg sok tízezren, pl. tanárok.

    A zsidó humor jó, majdnem annyira, mint az enyém.
    De ha a kabarénak volt valami zsidós jellege, ma ez hogy van? Vagy ciki erről beszélni? Akkor hagyjuk.

  • Hofi Géza – Mi a helyzet a gyalogosokkal?

    http://www.youtube.com/watch?v=jGEd4OIX2E8&feature=related

    “Az 1974-es Szilveszteri műsorhoz mondta el “Mi a helyzet a gyalogosokkal?” című, Komlós Jánossal írt paródiáját. A Kádár Jánost parodizáló monológot egyes vezetők le akarták tiltani. Nagy Richárd előtte való nap lett elnök. Titokban lecibáltuk a vágószobába. Végignézte, kicsit gondolkodott majd azt mondta: “Nekem mentelmi jogom van, ti kerültök majd börtönbe. Mehet!” És ment…”

    nem azt akarom bebizonyítani, hogy Hofi mekkora hős ellenálló volt, mindenki tudja, hogy baloldali volt, de valóban a határokat feszegette és nem törték le a szarvát, így maradt a rendszerváltás után is szerencsére.

    talian.miklos:

    “Témája sem mindig a politika, Seinfeld például sokszor kifejezetten apolitikus, a mindennapi élet megfigyelésére épít. Mert, mint tudjuk, bármiről lehet viccesen beszélni, akár a kávéról is ”

    “Hofi társadalomkritikája szvsz nem lépett túl a “vannak még hibák a rendszerben” humoros megfogalmazásán, ez meg a szocializmusban szerintem nem érvényes társadalomkritika, hanem érvénytelen.”

    most akkor miért is került zárójelbe?

  • tölgy, mit tanít?

    miklós, köszi választ, majd eljuttatom shadai-nak ha megírtam ;]

  • Tölgy, nem ciki, csak nincs miről beszélni, ti. nincs kabaré (már ha azt nem számoljuk, ami más néven fut, pl. felsőoktatás, vagy gasztronómia, vagy zenekultúra, vagy bármi más, amiben állítólag világhírűek vagyunk, csak a világ nem tud róla). A tanítás valóban csupa móka és kacagás, én is így tapasztalom…

    A stand-up mai magyar újjáélesztői meg nem különösebben kötődnek semmiféle zsidó kultúrkörhöz. Amerikában más a helyzet, ott vannak kifejezetten és hangsúlyozottan zsidós poénok. Ma már azonban nem Woody Allen a menő, hanem a “zsidóság, mint vicces egzotikum” poénok. Erről rég akarok posztolni, csak valahogy néhány tervemen valami rontás van, sose bírom megírni őket, szerintem most is techno lesz megint, nem kabaré.

    dr who – OK.

    Balagan: ja, persze, be akarták tiltani, csak aztán mégsem. Továbbá F. Tivadar úgy küzdött az elnyomás ellen, hogy a szándékoltnál durvább vicceket tett be, és akkor azokat húzták ki a cenzorok, nem azt, amit el akart tényleg mondani. Igen.

    Nem értem egyébként, a két, tőlem vett idézet közt mi az összefüggés (vagy ellentmondás). Azért került zárójelbe, mert az egész jelenség hamis. Nem hiteles. Pont azért, mert az egész mögött ott lappang az érzés: “rávilágítunk a hibákra, hogy javításukkal épülhessen tovább a rendszer”.

    Szvsz a humornak általában sem kell ballasztnak az ilyen magasztos cél, a szocialista rendszer “kritikájának” meg pláne nem. Az “azért verlek, mert szeretlek” mentalitás a humor ellensége.

    Ha nézed itt fenn Dennis Learyt, _elhiszed_, hogy utálja az ízesített kávét. Ha nézed Hofit, eszedbe sem jut elhinni, hogy tényleg megkérdőjelezi az általa elvileg kritizált társadalmi rend létjogosultságát. Az általad linkelt videóban _semmi_ valóban kemény nincs…

    Akkor lenne kemény, ugye, ha a tisztelt közönség _akkor_ tudta volna, ami ma már közismert. Hogy mondjuk Rajk letartóztatása előtt Kádár sakkozott vele, majd közölte, hogy “Laci, matt”, és hazafelé elvitette az ÁVH-val.

    Amikor ez a “paródia” elhangzott, akkoriban Haraszti Miklóst épp perelték, mert megírta, hogy ténylegesen milyen a szocialista termelés.

    A szocializmus hiteles és humoros kritikája mondjuk Kishon “Hogy volt? A nagy lebőgés oknyomozó története” című könyve. Olvasd el azt, és hasonlítsd össze Hofival.

  • dr. who, szerintem a postoláshoz nem kell engedély. Én sem szoktam kérni, pedig nincs hozzáférésem. Ha vmi eszembe jut, megírom, elküldöm mailben Shadainak, aztán, ha úgy gondolja, kirakja, ha meg nem úgy gondolja, akkor nem rakja ki (ilyen még nem volt, de ha lenne, sem lenne baj).

  • Hofi nem a rendszer hiteles kritikusa volt, hanem a nagyon tehetséges udvari bolondja. Nem az a kifejezett hősszerep, de nagyon jól csinálta.

  • kőbányai munkásgyerek volt nem is értem, miért ne hitt volna a rendszerben egy bizonyos szinten, ahogy rajta kívül még pár millióan. azonban valószínűleg világos volt számára, hogy a nagytudású magyar elit itt inkább a csőd felé tart, ahogy azelőtt és ahogyan ma is.
    továbbá szókimondó és kritikus volt és nem szenvedett hiányt öniróniában sem, mindezzel együtt nem volt rendszerellenes, ebben igazad van. 89 után sem volt rendszerellenes, de szúrt mindenhová.
    ha meg kiáll az általad említetthez hasonló sztorikkal a színpadra, onnan egyenest a börtönbe vezetett volna az útja, ezt te is tudod.
    személyisége és humora szerintem a XX. századi magyar stand up egyik legkiemelkedőbb előadójává emelik, lehet vitatkozni, lehet egyetérteni, nekem Hofi örök, épp ezért reagáltam kicsit élesen és talán elfogultan és még mindig nem hiszem, hogy a magyar humorral foglalkozó posztban mindössze egy zárójelet érdemelne.

Comments are currently closed.