Judapest schmudapest

Megerõsítem, mert meg kell erõsítenem: a JP, mint meghatározó zsidó popkulturális megmondó médium továbbra is a progresszív, valamint
Ron Jeremy

elkötelezettje, legyen szó kultúráról, politikáról, vallásról vagy közösségekrõl. Akikhez szólni kívánunk és akik szólnak: zsidók, valamint érdeklõdõ filoszemiták. Eltökélt szándékunk, hogy a zsidózást kiemeljük

Beastie Boys

azaz folytatjuk szemantikai bozótharcunkat is. A JP tematikus sokszínűségébe az úgynevezett “antiszemita-zsidó párbeszéd” nem tartozik bele, még az európai értelemben vett “antiszemita-zsidó párbeszéd” sem.

Ehhez tartjuk magunkat a jövőben.

Köszönöm. Valamint elnézést az elmúlt hetekért. A bozótban néha túl sûrûn öszefonódnak az indák.

54 Responses to “Judapest schmudapest”


  • Harc Poétika.

  • az antiszemitákkal folytatott párbeszédnek semmi értelme, ugyanis nem olyan dolgok miatt lettek antiszemiták, melyek racionálisak, hanem idulati-zsigeri érzésekrõl van szó, amelyeket nem lehet – ennek megfelelõen – megcáfolni.
    Lásd: az itten folyó vitákat.
    ün viszont nagyon unalmasnak tartom azoknak a szövegeknek az olvasgatását, amiket a Demokratában vagy a Kurucinfón is el lehet olvasni. ?rizzük meg e helyet is a baráti beszélgetések terepének.

  • Molnárgörény most a vitaképtelenséggel vádolja a Judapest.org-ot a saját blogján. A hozzászólói, pedig azon keseregnek (lásd ott a 11-es posztot), hogy szerintünk õk csak “rabszolgák, gójok”.

    Kissé elkeserítõ ez a monomániás megalomániával és némi mûveletlenséggel kevert paranoia. De szemlátomást élvezkednek benne. Verbális dagonya.

    Viszont az is igaz, hogy a monologizálás, ahogy a dialogizálás is, min. két ember mûve, két ember felelõssége is. A dialógus sikere és a sikertelensége is. Szomorú. Nagyon szomorú. Mármint a Charlie. Meg a benne albérletben lakó hermeneuta.

  • troll

    Talán, ha nem hazug okkal tiltjátok ki MG-t, hanem férfias szócsatában lenyomjátok, mint a Puzsérék Tomcatet (linkeket ld. pl. nálam, Colbertes bejegyzésnél), akkor nem erõsítenétek a mûveletlen monomániás bombagyárolvasók elõítéleteit.
    Keressetek olyan társszerzõt, aki tud vitatkozni!
    Sok okos zsidó van.

    Pl. kapásból tudnék mondani egy személyes ismerõst, aki bõven alkalmas lenne…

  • MG “érvei” szétestek, mint a varsói szerzõdés. Nyugodtan olvasd végig az érintett topikokokat, meggyõzõdhetsz róla.
    Téma lezárva.

  • R/R, én azt gondolom, tudni kell a párbeszédet befejezni is.

    Aki antiszemita, azt igen nehéz arról észérvekkel meggyõzni, hogy amit gondol, az nincsen rendben (és nem, nem fogom itt kifejteni, mi az ezer gondom Molnárgörénnyel, majd írok róla máshol posztot, ha ugyanis itt kezdeném el, akkor nem tennék mást, mint folytatnám azt, ami nagyon helyesen be lett rekesztve). Aki Xenuban hisz, azt is nehéz észérvekkel meggyõzni arról, hogy nem tuti dolog ez az ufósztori. Ezek a meggyõzõdések sokszor leginkább katartikus személyes élmények hatására változnak.

    A JP meg nem ilyen élmények elõállítására szakosodott, valamint nem hívtak meg senkit abból a célból, hogy ilyen élményekben részesüljön. Hogy mi a JP célja, azt elég jól leírták az alapítók az übáút részben.

    Engem Shadai kifejezetten gyûlöletbeszéd-, meg hasonló témákról való írásra kért fel egyrészt, de magam is úgy láttam, hogy sok lett ebbõl (és kicsit röstellem is magam emiatt), ezért majd írok arról, amire felkért másrészt.

    Végül annyit mondanék még, hogy ha valaki megjelenik egy tisztán önkéntes alapú, civil közösségben, és olyasmiket kezd el magyarázni, amik a közösség jelentõs részének kényelmetlenséget okoznak (nem kell ehhez semmiféle törvénysértés), akkor egy idõ után ki fogják tenni – nem azért járnak ugyanis ide, hogy ezt fogyasszák.

    Az internet nagy. ün sem járok a Bombagyárra kommentelni, vagy elmagyarázni nekik, hogy miben tévednek.

  • Olyan is a bombagyár! Viszont, Elefánt, te csak ne röstellkedjél, vagy legalábbis ne ezért (|azért|)!

  • Szolgálati közlemény: a félõsebb Bombagyáros macskák csak Anonymouse segítségével merik megközelíteni a judapesti sajtot.

  • Lol. :) Rólam bezzeg látod, hogy mit csinálok munka helyett. :D

  • R/R:

    Kérlek ezt a vitát a megfelelõ fórumokon folytasd (pl. Görénylyuk): aki akar, ott megtalál és bekapcsodhat a beszélgetésbe. Köszönöm.
    - Shadai

  • na, én odabúcsúztam a Görénylyukba: http://molnargoreny.blog.hu/2007/11/13/parbeszed_kiserlet_a_zsidokkal#c987462
    abban az is benne van, hogy szerintem nem kell elvágni az ilyen kommentfolyamokat sem. Lehet ezeknek egy hátsó, külön boxot biztosítani pl. és csak az megy oda, akit érdekel.

  • MG biztosítja ezt a külön boxot, ott lehet folytatni ezeket a beszélgetéseket. Az õ blogja errõl a vitáról szól. A miénk nem.

  • Szemlélõként, nekem úgy tûnik, hogy azok a témák, amelyek nem a “zsidók és a világ valamely része közti konfliktus”-ról szólnak, nem nagyon pörögnek.
    Hogy ebbõl mi következik?

  • Az, hogy ezekre a témákra idejön egy csomó olyan, aki felpörgeti. Ezek a topikok nem azért mennek többtíz / száz komment fölé, mert a JP-sek jól elcsámcsognak rajta, hanem azért, mert megjelenik valami észlény, grafomániával és rettentõ sok idõvel.

  • A legtöbb JP olvasó csendes kontemplációban olvasgat és nem szól hozzá.
    Elméjük ilyenkor föltisztul, indulataik elnyugszanak, lelkükben aranyló derû lesz úrrá.

  • ürdekes, hogy sokan email-t írnak inkább, illetve személyes találkozáskor jelzik, hogy õk bizony napi x órában JP-t olvasnak. Láthatatlan júzerek, szevasztok!

  • Nem ér visszakérdezni! :)

  • Szomorú tanulság, hogy a zsidókkal párbeszédet folyatni kívánó faji alapon gondolkodó hozzászólók egészen addig hajlandók a “párbeszédre”, amíg a saját igazságukat szajkózhatják.

    Amint problémássá, logikailag tarthatatlanná válik az érvelésük, hozzászólásuk, világképük, akkor azonnal bezárkóznak, elkezdik ismételgetni a kis mantráikat, majd vagdalkozni, durváskodni, fenyegetni kezdenek.

    Pedig szvsz – ha valaki alaposabban megnézi, akkor – olyan hogy “zsidók”, “cigányok”, “magyarok”, “fehérek”, “feketék”, “amerikaiak” ,”alternatívok”, “zöldek”, “fasiszták”, “kommunisták” nincsen. Minden kultúra és szubkultúra milliónyi identitásból, közös élménybõl és látásmódból tevõdik össze. Nincsen egyetlen igazság. Pont ez adja a kulturáknak az értékét, alkalmazkodó és túlélõ képességét. :)

    A JP-nek semmiképpen sem az ilyen felületesen, sematikusan gondolkodó emberek fórumának/szócsatornájának kell lennie és B”H nem is az. A JP legnagyobb ereje pont abben rejlik a kezdetetkõl fogva, hogy egy olyan zsidó baráti fórum, ahol több ezer féle zsidó identitás találkozik és képes párbeszédet folytatni egymással olyan témákról amelyek a mindennapi életrõl szólnak “zsidó szemmel”. Tanulunk egymástól.

    Ezért úgy látom, hogy semmiképpen nincs helye ezen a fórumon olyan embernek aki a kultúrákat és népcsoportokat amblokk egyben kezeli. A minimális értelmi kívánalom a hozzászóláshoz az a differenciált gondolkodás kell hogy legyen. (sajnos ez még magas iskolai végzettséggel bíróknak sem mindíg adatik meg)

  • “Az, hogy ezekre a témákra idejön egy csomó olyan, aki felpörgeti. Ezek a topikok nem azért mennek többtíz / száz komment fölé, mert a JP-sek jól elcsámcsognak rajta, hanem azért, mert megjelenik valami észlény, grafomániával és rettentõ sok idõvel.”

    No, azért ha visszalapozol, mi sem voltunk passzívak, persze csak ha szabad magamat a JP-sekhez sorolnom. Talán nem tûnök minden jogalap nélkül szerénytelennek, ha azt mondom, némi önuralomról tettem itten tanúbizonyságot az elmúlt hetekben. Idõt is áldoztam a párbeszédre. Ha szabad közgazdasági szlenge váltanom: Nem biztos, hogy megtérült a befektetett idõ és munkaerõ. Pedig már épp kezdett szárba szökkenni a vetemény. üs akkor Shaddai nem elolvassa azt, amit Molnár kartárs már régen megírt magáról a blogjában, sõt egy ízben itt
    is elmesélt. So ein Pech!

  • Charlie: szarba szökkeni inkább, nem? Az idõd és munkaerõt amúgy továbbra is befektetheted, de már csak egy másik tõzsdén.

    A Bombagyár rádióadását pedig meghallgathatod itt, ha még nem tetted volna: http://href.hu/x/3xps

  • ürtem a célzást…

  • “Pedig már épp kezdett szárba szökkenni a vetemény.”

    Errõl az illúzióról egy Neurotik örökbecsû ugrott be: “Azt hittem a melled, pedig csak a bérleted”

  • Belenézegettem a blogba, és pont azért találom jónak, hogy érdekes dolgokat tudok meg egy eddig számomra ismeretlen kultúráról:-)
    Jó, az “alapokkal” mindenki tisztában van nagyjából, de itt sok új dolgot találtam, amit korábban nem tudtam – amit mondtatok, több ezer féle identitás “zsidó szemmel”, szerintem ez adja a dolog lényegét.

    http://aranyhaj.blogspot.com

  • Aranyhaj: köszönjük. :)
    Hogy találtál most ide?

  • Na, ez jól esett. Már majdnem töröltelek benneteket a kedvencek közül :-(. Az MG-s többmintszázhozzászólásos kommentfolyamattól pedig minden életkedvem elment. Soha jobb döntést!

  • üöö… Soha rosszabbat :-).

  • Sziasztok!

    Nagyjából egy hónapja naponta olvasom a JP-t régebben csak ritkábban jártam erre ha épp eszembe jutott, de mióta bookmarkoltam naponta többször is megnézem az új hozzászolásokat. Ez az elsõ hozzászólásom, mert nem azért olvasom, hogy vitázzak, hanem hogy okos (és néha hülye) cikkeket olvassak, és értelmes hozzászólásokat és vitákat kövessek nyomon. Néha lett volna kedvem hozzászólni, de végül azért se tettem, mert elegem van a zsidó-náci vitákból. Szerintem ezeket a vitákat bárki megtalálja bármelyik politikai blogon van egy antiszemita vagy egy antiantiszemita fórum.

    A JP “Zsidó identitás és kultúra a XXI. századra.” (idézet a bemutatkozásból) ami a cikkek nagy részében megfelel. A fórum, és annak moderálása azonban kényesebb téma, mert (szerencsére) a hozzászólásokat elsõsorban nem a cikk írója adja, hanem az érdeklõdõ és vitázni kívánó publikum. Ha a cikk írójának a célja a Cseh náci és anarchista zavargásokról való vita, igenis korlátozni kell a vita menetét, és nem kell eljutni a “hazug indextõl” az “erõszakos mentõsig”. Nyilván a politikában minden mindennel összefügg, és tudnánk egyenest húzni a média elfogultsága, az új biztosítási rendszer, és a szombati törvények megtartása között, de fölösleges. A tipikus zsidó és nem zsidó (rasszista, antiszemita, revizionista, anticionista, nagymagyar, polgári, árpádsávos stb- az éppen aktuálisnak nevezett és “nem összemosandó partnerek”) közti vita, mindig ugyan ahoz a 4-5 vitaponthoz vezet. Ezt minden cikk vagy hír kapcsán elõ lehet venni, és lehet egy jót csámcsogni, csak szerintem fölösleges.

    üsszegezve tehát úgy gondolom hogy nincs szükség a JP fórumán ezekre a fajta vitákra, így MG-nek ilyen körülmények között valóban nem volt értelme több hozzászólását engedni, azonban a jó megoldás nem feltétlen a banolás lett volna. MG egy értelmesnek tûnõ ember, aki habár 95%-ig ugyan azt gondolja és mondja mint a többi szélsõséges, csak szebben tálalja azt és néha megpróbál objektiven gondolkodni, de mindenekelõtt nyitott a párbeszédre. Persze végsõ soron közel sem sikerül objektivnek maradnia, hiszen ugyan oda jut ahova a többi “nemgondolkodó náci”, és ezt pontosan olyan helyen publikálja, ami nem titkolja a nyilt antiszemitizmusát.

    A zsidó-náci vitának tehát a JP-n helye nincs, (mert más a célja), viszont ezt a vitát átirányítani a bombagyár forumára is elég nagy hiba, hisz nyilván nem szívesen látogat egy zsidó sem egy antiszemita fórumot barátságos vita jelleggel. A zsidóságon belül formálódó szervezetek probálják felvenni a harcot a tudatlan antiszemitákkal (www.haver.hu), de ezek se vezetnek el azokra a vitákra amik a magukat értelmesnek gondoló zsidóknak (és szimptizásaiknak) illetve a nem szimpatizánsaiknak szükségük lenne.

    Megoldásként ajánlom minden vitázó kedvû egyénnek, hogy nyissatok egy forumot egy politikailag független siteon, és mindenki aki köcsög zsidózni vagy köcsögnázicni akar, (vagy esetleg ezt értelmes formán) az ott megtalálhatja egymást. (esetleg lehetne egy “dühöngõ” részt nyitni a JP-n de mivel a JPnek sem a célja, sem a függetlensége nem összeegyeztethetõ a fentiekkel, így nem lenne sok értelme)
    A többieknek meg maradjon meg a judapest.org, a kultúra és az identitás, és Shadai pedig kegyetlenül cenzúrázza a hírhez nem kapcsolodó hozzászólásokat (ahogy azt gondolom eddig is csinálta)

    Köszi, és szép napot

  • Szia ruach, nagyon örülök, hogy ezt megírtad. Egyetértésben vagyunk.
    Neked is szép napot!
    Shadai

    (ps: nem a bombagyárra, hanem MG privát blogjára irányítottam a “vita” folytatására affinis olvasókat.)

  • Ok, az más, de az sem független blog. Bár tény hogy ez a szó már nem létezik, de legalább látszólag függetlennek kéne lenni, hisz a cél az lenne, hogy a “zsidóságról vitázni” nem pedig Molnárgörénnyel.

  • ruach,

    attól, hogy ezeket a vitákat folyamatosan vitázzák mások, máshol, és hogy valóban van valami elõre megjósolható koreográfia-szerûségük, még nem biztos, hogy szó nélkül kell hagyni az ehhez kapcsolódó kommenteket még itt, a jp-n sem. Persze lehet, hogy elõbb kell ezekkel leállni, én is gondolkodom azon, hogy mit csináltam helytelenül, és hogyan reagáljak (vagy ne) legközelebb.

  • ün is örülök a döntésnek. A JP tényleg ne errõl szóljon. Nem kell szerintem radikálisan kimoderálni az ilyen vitákat, de ne vegyék át a hatalmat.

  • ?szintén szólva engem már zavart MG.
    Kicsit csatáztam magamban, mert a saját demokráciába és a kommunikációba vetett hitemet taposom meg azzal, ha valakivel nem akarok kommunikálni, aki érezhetõen antiszemita, csak azért, mert igen, hisz tudom jól, hogy vannak sokan, akikbe nem is tudatosul az antiszemitizmusuk, és különben is én szoktam hangoztatni leginkább azt, hogy az antiszemitizmus egy pszihés állapot.
    De közben meg azt éreztem, hgoy monomániájával, meg azzal, hogy mindig valaki megpróbált vitatkozni vele, abszolút maga velé húzza el a blogot egy olyan irányba, ami nekem nem tetszik. (Persze ez nem az én blogom. De azért mégis.., inkább, mint Molnárgörényé..:)

    Amúgy annyira felismerhetõek MG jegyei. Már abból is, hogy rendszeresen T/2-ben beszélt. “TI úgy gondoljátok…TI ezt csináljátok…stb.” Nekem ez tünt fel legelõször.

    Csak az a bosszantó, hogy kimoderálásával most lett egy újabb ütõkártya a kezében a MI ZÁRK?ZOTTSÁGUNK bizonyítására… (Vicces, de asszem megengedhetek magamnak egy T/1-et siksze létemre..:))

  • mint egy láthatatlan júzer, én is rendkívûl örülök, hogy végre ismét visszatér az antiszemita-zsidó vitát folytatni, vagy felkarolni nem kívánó jp.ün meg is lepõdtem, hogy ez irányba ment el a jp, mert pont akkor kezdtem judapest-olvasó., amikor a trolloknak külön trolljáratot c. poszt napvilágot látott. szal éljen,éljen,éljen

  • NA: ?rizzük! ün sem találtam semmi izgalmasat, élvezhetõt pl. MG szövegeiben. De akkor sem tudok szabadulni attól az érzéstõl, hogy a kapcsolat teljes hiánya végképp kizárja minden változás lehetõségét. Akkor is erre gondoltam – miközben nagyon is megértettem – amikor egy neves szociológus véleményét olvastam , miszerint az értelmiségnek el kéne odáig jutnia , hogy kirekesztõ, antiszermita álláspontot képviselõkkel egyszerûen ne álljon szóba.

  • Malvina: állj vele/ük szóba, ha úgy gondolod, egészen nyugodtan, erre bõven van lehetõség más játszótereken. de a jp-n nem. pont.

  • Kedves sdw,

    Tudod, pont ez a “pont” a probléma. Mivégre ez az indulat? Ki beszélt itt arról, hogy nem tudok aludni a “vele/ük” való szóbaállás nélkül? Sajnálom, hogy nem látsz tovább e kérdésben az orrodnál.

  • „Malvina: állj vele/ük szóba, ha úgy gondolod, egészen nyugodtan, erre bõven van lehetõség más játszótereken. de a jp-n nem. pont.”

    Nekem ebben a furcsa, már megbocsássatok, hogy két héten keresztül MG mindennap ide jöhetett, vitatkozhatott, diamonologizálhatott. A JP célkitûzése ugyanakkor nem új keletû dolog. Az elvek meg attól azok, hogy szilárdak, s a követõik tartják magukat hozzájuk. Hasonlóképpen Molnárgörény szívszorítóan szomorú blogja is ismert, mert hát megismerhetõ volt teljes vertikumában, sõt horizontális kiterjedésében (ha szabad alludálnom a laposságára). A moderátor(ok) mégis hagyta/hagyták, hogy MG szóval tartson bennünket, érvelésre sarkallja azokat, akik nem finnyásak az ilyen kihívásokra dialogikus, vagy legalábbis dialogizálni szándékozó választ adni. Még imponált is MG néhány bókja (mármint a JP-t illetõ bókja). Türelmet, toleranciát és rugalmasságot lehetett mutatni. Majd teltek, múltak a napok. Haladt elõre az idõ, és fogyott az említett türelem. Ránk tört a nyirkos õsz. A rugalmasság fájlalni kezdte a derekát, s a végére már a térdéig sem bírt lehajolni.

    Az egyre csak növekvõ belsõ feszültség pedig kereste a kiutat, s végül ki is tört. Mint minden ilyen kitörés, amennyire irracionális, legalább annyira érthetõ is. A JP tényleg nem erre van, hanem arra, sõt amarra. Ahogyan néhány nappal korábban még éppen erre is volt és nem csak arra, amarra. Szeretõt, házastársat, pályát, meggyõzõdést is így vált az ember. Hirtelen és maradéktalanul. Ami tegnap a szabad gondolat játéktere volt, az ma már infantilis homokozó. Tehát pont a fenti kategoriális pont az, ami pontatlan. A punktum ugyanis punktuális. Most és itt van ez az adott, mert hát adódott értelme. Egy hete még teljesen más volt. Egy fél év múlva is más lesz.

    A kategorikus elutasítás mögött pedig ott a fordulatot végigélt ember elszántsága arra, hogy a múltjába is visszavetítse a jelenét. Az MG-diskurzus a megtérés retorikája felõl nézve csak kisiklás volt a JP-n, sajátos bûnbeesés, fölösleges tévút, minek következtében a mi elmúlt kb. két hetünk is (a JP-t voltaképpen mi mindannyian írjuk.)

    A megtérési szituációk többé kevésbé rideg doktrínerségébõl fakad, hogy az elutasító álláspontot támogatók beigazolódva látják az ilyen viták meddõségével kapcsolatos tapasztalataikat, félelmeiket, ne kerteljünk elõítéleteiket, miközben azok, akiket viszont váratlanul ért ez a legalább kilencven fokos irányváltás, azok kvázi védekezõ pozícióba kényszerülnek, mintha bûnt követtek volna el, vagy legalábbis egy nagy baklövést, amikor megpróbáltak érvelve szót érteni egy fehér- (esetleg szürke-) galléros, értelmiségi antiszemitával. Már-már pont õk tûnnek föl úgy, mintha abusust ûztek volna a JP-vel. Holott épp fordított a helyzet. Velük éltek vissza. Az idejükkel, a naivitásukkal. Ez persze a fordulat kanyarja mögül már egyszerûen nem látható. Takarja a táj. Esik is. Csontunkba mar a fagy.

  • Malvina: sdw-el szemben én osztozom veled ezekben az ambivalens érzésekben. Igen, “a pont pontatlan…”

    Charlie: ez hosszú téma, de most muszáj rövidnek lennem. Pár dolog csak.

    1.) A “vita” szerintem sokunk számára pont a humorod, a szellemes írásstílusod miatt maradt még úgy-ahogy élvezhetõ.

    2.) ün elismer(t)em, hogy nem volt következetes ebben az esetben a “szerkesztõi gyakorlat”. Elnézést is kértem miatta. Most is megteszem. Ez egy (véletlen) kísérlet volt, amit kollektíven élhettünk át: örülök, hogy kollektíven vonhatjuk le a tanulságokat is. Számomra nem volt triviális dolog az efféle viták algoritmusa.

    3.) ün úgy látom, hogy neked ez a fajta vitázás “otthonos” pálya, ebben érzed magad elemedben (ellentétben mondjuk a falafel-tesztelõs, várossétás, fõzõs, hanukai bulis vagy más helyzetekkel, amelyekben nem). Sõt, szerintem benned is van egyfajta “monomániára” való hajlamosság, illetve hajlandóság: ebben az értelemben remek páros voltatok MG-vel. Mindketten imádjátok a l’art pour l’art vitákat. Ezzel is nehezen lehet számolni “szerkesztõként”.

    Vicces, hogy az elmúlt 24 órában két levelet kaptam, amelyben “az ország elhagyására szólítanak fel” az ügy kapcsán: az egyik féltésbõl, a másik fenyegetésbõl. Talán nekik is egymással kéne inkább levelezniük!

    ülel és szeret mindenkit a:
    Shadai

  • shadai,
    Charlie,

    Hát, ajándék ez a nap! :))

    Akkor mégis érthetõ, hogy mit mondtam , és ami még ennél is fontosabb, hogy mit is akartam mondani.

  • Kedves Shadai,

    a lelkem mélyén évekkel ezelõtt lavina alá temetõdött médiaszocológus üzeni, hogy a falafel-módszert a Nemzetközi Monomániamérõ Intézet nem hitelesítette empirikus mérõmódszerként. Márpedig ha már õk sem hitelesítenek valamit, akkor annak oka van. (A tények kedvéért: Egyik kedvenc rovatom a falafelmajszolós. Hagytam is rajta nyomot, amiként a borrovaton is. Még a receptfolyamokba is be-benézek. Csak nem vagyok konyhatündér, tehát kevés bátorítást tudok adni, ami nem annyira a receptúra iránti receptivitás hiányára vezethetõ vissza, mint inkább arra, hogy nem akarok “l’art pour l’art” hozzászólni, inkább olyan hollószínházasan. Itt nem kifejthetõ, ámbár érthetõ okokból éttermeket sem tudok összehasonlítani egymással.)

    Az elõbbi hozzászólásom célja nem az volt, hogy vitába keveredjem a JP szerkesztési elveirõl, hanem hogy segítsek lelkileg földolgozni a váltást, mert úgy láttam, hogy a JP-n belül konfliktust szült. Igyekeztem hát a magam mécsvilágával bevilágítani a setét zugokba. Ettõl persze nekem még csak mécsesem van, s egy fújással eloltható. (Lásd a levelekre tett utalást, a néhány ki is mondott MG-blogjára szóló átirányítást, vagy az elõzõ hozzászólásod zárómondatát. No de, tényleg nem zavarok tovább.)

  • Charlie,

    köszi

  • “Az elõbbi hozzászólásom célja nem az volt, hogy vitába keveredjem a JP szerkesztési elveirõl, hanem hogy segítsek lelkileg földolgozni a váltást, mert úgy láttam, hogy a JP-n belül konfliktust szült.”

    Charlie,

    ün teljes mértékben így értettem a soraidat. Kedvelem a megnyilatkozásaidat, és ezzel bizonyosan nem vagyok egyedül. Nehogy eltûnj!!!

    :))

  • Drága Charlie,

    ün is remélem, hogy nem hagysz hátra bennünket. Nélküled sótlalabb és egyben cukortalanabb lenne a JP. Ahogy külön ki is emeltem a fenti hozzászólásomban, én is nagyon kedvelem az írásaidat. Ahogyan xaster-ét is, nagyon. üpp miattatok nem döntöttem elõbb a flame eloltása mellett.

    A “falafelrõl” pedig inkább emailben.

    Zárógondolat(ocska): aki elindul a világot megváltoztatni, azt a világ is megváltoztatja közben.

  • Bizony ne!!!
    Shadai, mi is szeretünk. Meg a JP-is:)
    Na.

  • Na akkor remélem mindeki szeret mindekit. :)

    Sylvyke is üzente tegnap (most elutazott, SMS-ben): JP luv 4ever!!!!! Ne vecekedjetek!!! :P xxxx

  • Még két gondolatot szeretnék kipakolni az asztalra.

    1. Izrael egyik stratégiája, hogy nem engedi ellenségeit saját
    területén háborút folytatni: túl pici ehhez földrajzilag (a közel-kelet 1%-a). Egy “front” Izraelben egyenlõ lehet az egész ország megsemmisülésével. Ha kell, a harcot, a frontot inkább az ellenfél területére viszik. Így van ez velünk is az online térben. Az “antiszemita tér” olyan nagy, hogy bõven elvisel bármilyen mértékû “intellektuális ellentámadást” mondjuk “a zsidók” részérõl. (Egyébként ez nem történik meg.) Fordítva ez már nem igaz. A JP-t tönkre lehet tenni, mint mûködõ (és mellesleg jókedvû) közösséget pár hét alatt is. Ez majdnem megtörtént most. Az én hibámból.

    2.) A “szájbarágó” rovattal is valószínûleg rosszul mértem fel a pályát. Ezzel az új “mûfajjal” kinyitottam mintegy az ajtót a most megtapasztalt jelenség elõtt: pedig nem keringõre való felkérés akart lenni. A tanulság: egy “szájbarágó” nem vitairat, hanem kiforrott JP-álláspont. A (belsõ) vita a közlés elõtt fog megtörténni a jövõben, közösen szerkeszthetõ Google Docs segítségével.

    Szép napot mindenkinek,
    Sh*dai

  • Sh. miszter,

    Charlie valószínûleg azért nem érzi jól magát a ti falafelkörutatokon, mert veletek ellentétben õ kósert eszik, és nem azért, mert õ egy életidegen valaki, akitõl minden jó buli távol áll.

    üs még ezért nem érezzük mások is jól magunkat. (Azért többes számban beszélek, mert most hívta fel ezekre a kommentekre egy ismerõs a figyelmemet Skype-on.)

    Az utóbbi idõben én azért nem írtam a JP-re, mert abban nem igazán kívánok részt venni, hogy

    1. Molnárgörénnyel társalogjak ugyanarról hetekig
    2. tréfli ételekrõl társalogjak nagy büszkén

    Tudjátok, miért nincsen több, olcsóbb kóser kaja Budapesten? Ezért. Mert ti minden további nélkül meg tudjátok élni úgy a zsidó identitásotokat, hogy abban a hagyomány egyáltalán nem kap szerepet. Miért van az, hogy Bécsben sokkal, de sokkal kevesebb zsidó van, mégis van minden, olcsóbban? Mert ott a zsidók kósert vásárolnak. Akik nem olyan nagyon vallásosak, azok is. Nekik ez fontos. Nektek nem, és ezt büszkén vállaljátok. ün csak egy nagyon egyszerû és vallásilag nem különösebben tanult zsidó vagyok, nem jártam zsidó iskolába, nem mentem el felnõttként midrasába, stb. De még én is ismerem a zsidó vallásnak azt a fajta hozzáállását, hogy a hagyományt nyíltan semmibe venni sokkal nagyobb gáz, mint a négy fal közt, ahol senki se lát – mert a zsidóság közösségi vallás, és éppen ezért tekintetbe veszi azt, hogy ha más nálad tudatlanabb látja, hogy te “ZSID?” felirattal a mellkasodon nem kóser étteremben eszel, akkor arra gondol, hogy talán az nem is annyira gáz, és tudatlanságából fakadóan fog vétkezni. ün ehhez nem kívánok asszisztálni.

    Félreértés ne essék: nem azt mondom, hogy egyetek Full Kósert Most Azonnal üs Menjetek El üs Tojveloljátok El üs Kaseroljátok Ki Az üsszes Edényeteket Holnap Délig Mertkülönben OMGJönALáncfûrész. Csak hogy legalább ne nyíltan és büszkén hagyjátok figyelmen kívül a hagyományainkat.

    Eredetileg egy külön postot akartam írni, ami türelmesebb és visszafogottabb és kulturáltan elmondja, hogy mi nem tetszik nekem abban az irányban, amerre a JP mostanában megy. Már egy jó ideje tervezem, csak most egy ismerõs belinkelte nekem ezeket a kommenteket, hogy rá ez a thread nagyon negatív hatást tett, és megnéztem én is és bizony felhúztam magam.

    Akkor legyen a JP szekuláris zsidó blog, de ne legyen “A” zsidó blog. Komolyan, mint amikor a Pilpul böjtnapra rakott partit. Tényleg ezt akarjátok? (Ám legyen, ha a többségnek ez tetszik, de ez esetben elbúcsúzom.)

    Azzal semmi bajom, ha mindenki a saját blogjában ezerrel postol tréfli kajákról, az mindenki egyéni lelkiismereti kérdése, de ne ezzel promotáljuk már a zsidóságot… :[

    üsszehasonlításképp:
    Nemzsidó ismerõseim, ha valamit meg akarnak velem etetni puszta jószándékból és vendégszeretetbõl, és közlöm velük, hogy hát én ezt nem tudom megenni, mert stb. stb. ... akkor rendszerint a szívükhöz kapnak és töredelmesen elnézést kérnek, hogy hát õk nem akartak megbántani. Nekem kell õket megnyugtatnom, hogy I~n ments, nem bántódok meg, hát honnan tudták volna? Még a hardcore ateista ismerõseim (tudósból sok van ilyen) is elnézést szoktak kérni és hasonlóan viselkednek. Egyszerûen nem merik szemtõl szembe, mert az udvariatlanság.

    Szekuláris pesti zsidókkal ugyanez a helyzet egészen máshogy szokott lejátszódni. A kedvencem az volt, amikor egy, egyébiránt magát zsidónak valló ember közölte velem, hogy ne legyek már olyan, mint egy õserdei bennszülött, ilyen civilizálatlan szokásokkal (ez amúgy valami elképesztõen rasszista is, mert ma már a legeslegtöbb helyen a bennszülöttek is széjjelnetezik magukat, vagy CS-znek a LAN-on*). Most valahogy hasonló helyzetben érzem magam. Menõ dolog a csülök?

    ______
    * persze lehet, hogy özönvíz elõtti gépeken, meg hogy egyetlen internetkapcsolat van az egész településen, szóval nem akarom túlromanticizálni a dolgot, de igenis Afrikában meg Ázsia nem épp kistigris országaiban is van internet meg mobiltelefon meg estébé (meg warez ;] ). Ismerek embereket ilyen helyekrõl, nem magamtól találom ki. De ez nagyon off, és különben sem a JP-n történt, csak jellemzõ példának idéztem.

  • Szia Prezzey,

    azért örülök, hogy legalább most írsz. Leginkább az jut eszembe, hogy a felvetett kérdések és a bemutatott “alapkonfliktus” milyen jól is mutatják, hogy van (lenne) nekünk egyéb problémánk is, mint az antiszemitizmus.

    Beszéljünk hát róla – most már nem szívja el energiánkat más.

    Elõször is leszögezném, hogy JP-rõl szerintem sosem mondtuk azt, hogy ez “A” zsidó blog. Még azt sem mondtuk nagyon, hogy ez “zsidó blog” (bár ráutaló magatartást tanúsítottunk).

    Nem tudom, hogy szomorú vagy mosolygós legyek amiatt, hogy szerinted “nem elég zsidó”, amit mi képviselünk (ezt mondod tulajdonképpen). Sokak szerint ugyanis épp fordítva áll a dolog: túl sok a júda, túl kevés a pest. (lol)

    Empírikusan nézve, a mi “JP-zsidóságunk” valószínûleg még halachikus mércével is “zsidóbb”, mint a magyar átlag. De ez sem pontos, hiszen pl. te ugyanúgy beletartozol a “JP-zsidóságba”, mint én vagy sdw vagy azok az szerzõk, akik halachikusan nem is zsidók. A te értékeid, a te stílusod, a te választásaid, a te zsidóságod pont annyira fog megjelenni itt, amennyire te aktív szerzõ vagy. Az elsõ évben pl. te és miou sokat írtatok: a zsidó ortodoxia így messze felül volt reprezentálva. Ebbõl sem volt gond.

    Az offline programokat nem valami Központi Bizottság szervezi: magánemberek kezdeményezései ezek. Ahogy én kitaláltam és megszerveztem dolgokat, így megtehetitek ti is ugyanezt. Ezek ugyanúgy JP-programok lehetnek. Egyébként én 11 éve vegetáriánus vagyok és soha nem szerveztem másmilyen kulináris programot: az otthonomban már több vallásos zsidó is étkezett (lábosaim, hûtõszekrényem, mosogatóm sem látott húsos ételeket). A kóser bórkostolás is kompatibilis akár az ortodox zsidó életvitellel is. A szombatra szervezett városi séta pedig a 100% somer sabesz rabbi miatt került arra a napra (mindenki sétált és nem voltak olyan költségek, ami miatt pénzt kellett volna vinni).

    A Fûszer és Lélek blog pedig szerintem többet tett az elmúlt évben a zsidó szokások, a zsidó hagyomány ismeretterjesztésében, mint sok official ortodox zsidó médiapróbálkozás. Amúgy szerintem Fûszeres Eszternél is egy (tanulási) folyamat a kóserság: ma “szombaton kóser-hétköznap sietõs”, aztán lehet, hogy pár év múlva minden nap kóser lesz (a sietés mellett vagy helyett).

    Prezzey (és Charlie, ha itt van még): amúgy értem tökre, amit éreztek. Kisebbség kisebbségei vagytok: halmozottan hátrányos helyzet. ;)

    Tsoki,
    Shadai

  • “Az offline programokat nem valami Központi Bizottság szervezi: magánemberek kezdeményezései ezek. Ahogy én kitaláltam és megszerveztem dolgokat, így megtehetitek ti is ugyanezt.”

    Persze, de ilyen erõvel Molnárgörényék is szervezhetnének és hirdethetnének JP-logóval programokat. Ezek a programok úgy futnak, hogy “a” Judapest programok, nem jelenik meg sehol se az, hogy a Judapest egy részétõl ez annyira távol áll, hogy részt se vehet rajta, vagy ha részt vesz, akkor úgy jár, mint Charlie.

    Ez olyan lenne, mintha szerveznénk mittudomén a Charlie-val egy izraeli körutat, ja persze csak ha az anyukád is zsidó, és igen, JP név alatt futna, és a fél társaság nem is vehetne részt rajta (nekem speciel fogalmam sincs mondjuk h a JP-n ki halachikusan zsidó, sose kérdeztem körbe, szóval ez a “fele” csak a példa kedvéért). Csak a másik irányból. Nem látod a visszásságot?

    “Az elsõ évben pl. te és miou sokat írtatok: a zsidó ortodoxia így messze felül volt reprezentálva.”

    Ha jól emlékszem, nem írtunk semmi olyat, ami a szekuláris zsidóságot sértette volna. Pedig bõven van ilyen téma (halachikus betérés? állampolgárság? Naftali Kraus életmûve? LOL), de mi ezeket kerültük. Nem véletlenül – én legalábbis biztos nem véletlenül, de szerintem a Miou se, mert õ általában tapintatosabb, mint én :D Kettõs mérce?

    “A kóser bórkostolás is kompatibilis akár az ortodox zsidó életvitellel is.”

    Ki mondta, hogy ezzel baj van? =:O

    “A szombatra szervezett városi séta pedig a 100% somer sabesz rabbi miatt került arra a napra (mindenki sétált és nem voltak olyan költségek, ami miatt pénzt kellett volna vinni).”

    Persze, sétálni lehet, “csak” fényképezni nem, és a jelenlevõk elég nagy része kimondottan fényképezni ment. (Ld. a képek.) De ez még OK, itt tényleg nem kötelezõ fényképezni, nem is konkrétan ez az eset a baj, de nem látod a tendenciát?

    “A Fûszer és Lélek blog pedig szerintem többet tett az elmúlt évben a zsidó szokások, a zsidó hagyomány ismeretterjesztésében, mint sok official ortodox zsidó médiapróbálkozás.”

    Ezt miért hozod ide? Feketén-fehéren leírtam, hogy a saját blogjában mindenki azt ír, amit akar, nekem azzal semmi bajom. Fûszeres Eszterrel se, nem õellene szólt (és nem is konkrét személyek ellen, hanem egy tendencia ellen). üs szerintem teljesen OK a kóserságra fokozatosan átállni, egyik napról a másikra nem is nagyon tudom, hogy lehet (hacsak nem áll az ember vállánál vki, aki folyamatosan magyaráz). De õ pl. azért általában nem a JP-re postolja el a csülkös receptjeit.

    “Sokak szerint ugyanis épp fordítva áll a dolog: túl sok a júda, túl kevés a pest. (lol)”

    Ezt nagyon remélem, hogy tényleg csak viccnek szántad, mert ha nem a zsidóság (fiatalos meg lendületes meg minden stb zsidóság) miatt jönnek ide az emberek, akkor miért? A két szép szemünkért? Azért annyira nem vagyunk menõk, hogy most azért jöjjenek ide emberek, hogy fiatal menõ emberekrõl olvassanak, és a zsidóság (ami a blog fõ témája) valami mellékes izé legyen, hát ezek tképp zsidók, de nem ez az érdekes… vagy tényleg ennyire menõk vagyunk? :P

    Hmm, de persze postolhatok, csak azért elõbb ezt beszéljük meg ;] mindenesetre most a válaszod olvastán úgy látom, hogy azért a szakadék kisebb, mint látszana – volt olyan ismerõs, aki azt mondta, egyáltalán ne írjak a JP-re, mert nincs értelme! azért szerintem ez nem így van és itt elég kulturáltan meg lehet beszélni mindent (lásd MG :DDD ). Habár most nagyon a videojátékok körül forog a gondolkodásom, mert az elmúlt 3 napban folyamatosan azzal szenvedtem egy kis csapattal, hogy megvalósítsuk régi tervünket, és indítsunk egy játékprogramokkal foglalkozó csoportos blogot… Elindult (nem linkelem be, mert még a végén megeszi az Akismet a hozzászólást, ott van a nevemnél), de a tanulság: blog.hu interface = sufferz0rz.

  • ARGH, írtam egy postot, már majdnem kész volt, amikor elszállt a browser, és sikerült úgy lementenie a draftot a wordpressnek, hogy az összes ékezet rossz benne. Most már nincs erõm kijavítani és kirakni, majd vmikor a hétvégén.

    Videojátékokról szól :D

  • /off/ Ha ilyen instabil vagy :), akkor érdemes idõnként ctrl C-ket nyomni – vagy akár wordpad-ben megírni a cuccot és csak a végén bemásolni. Nekem még sosem csinált ilyet böngészõ egyébként. /on/

    ürülök, hogy látod értelmét a “párbeszédnek”: akkor bele is temetnélek az árokba, okay? :P De viccen kívül: a JP igazán pluralista dolog, nem igaz, hogy nem fér bele vallásilag másmilyen tendencia. A tréfli ételekkel is az van, hogy bármikor írhatsz te is recepteket: mutasd meg nekünk hogy miképpen lehet kóser alapanyagokból igazi kóser ételeket fõzni! Vagy akár “kóseresítsd” Fûszeres receptjeit: írd meg mindig, hogy miképpen lehetne kóser változatban elkészíteni. Tényleg tök jó lenne, mert sokan nem is tudják (tudjuk).

    JP offline: “MG” valóban nem szervezhet JP programot, de tudtommal õ nem is regisztrált accountos JP blogger, te meg az vagy. Szóval hajrá! Találd ki, hirdesd meg, csináljuk. ün pl. szívesen elmennék megint a Cari Mamába, de más kóser cselekedetekre is teljesen nyitott vagyok.

    ps: Zsidó indián lovagol a prérin. Betereli a bölénycsordát a karámba, elõrántja a tomahawkját. Rápillant, majd keserûen így szól:
    - Már megint a tejest hoztam el…

Comments are currently closed.