Szombat este együtt vacsoráztunk egy amerikai zsidó barátunkkal kedvenc budapesti kávézó-éttermünkben, a Két Szerecsenben, ahol röviden elmeséltük neki, hogy a “szerecsen” az voltaképpen a “marokkóit” jelenti, régies kifejezéssel. Innen – nyilván – a hely marokkói (moreszk) stílusa, bár azt megpimpelték egy kis francia könnyedséggel is.

A Két Szerecsen. Fotó: kavehazak.hu
Vendégünk a “moreszk”, illetve “marokkói” szavakra rápromtolva érdekes dolgot mesélt nekünk. Ők szefárdok, azaz olyan zsidók, akiknek az ősei valaha az Ibériai-félszigeten – Spanyolországban – éltek. A szefárdok másfél évezreden át éltek ezen a helyen, saját nyelvük (a judeospanyol: ladino), zenéjük (az arab beütésű szefárd zene), építészetük, irodalmuk, liturgiájuk alakult ki (a szefárdok a babiloniai hagyományokat vitték tovább). Az Inkvizíció tetőpontján, nem sokkal a sikeres Reconquista után azonban Kasztíliai Izabella és Aragóniai Ferdinánd (”a katolikus királyok”) úgy döntöttek, hogy elűzik a zsidókat erről a földről. A zsidók üldözése az 1492. március 31-i Alhambra-ediktummal vette kezdetét. A mór uralom alatt ilyesmi teljesen ismeretlen volt a zsidók előtt, most viszont kegyetlen választás elé állították őket: vagy elvándorolnak vagy keresztény hitre térnek. A többség – mintegy 200.000 zsidó – elvándorolt. Az Inkvizíció nyomására elüldözött zsidók elsősorban a törökök által birtokolt területeken, Észak-Afrikában és Dél-Kelet Európában (az ókori Thrákiában és Thesszáliában) telepedtek le. De rengeteg szefárd zsidó ment Olaszországba (Kolombuszék is így kerültek oda abban az évben), Izraelbe, Portugáliába és Dél-Franciországba is. Később sok szefárd zsidó eljutott Nyugat-Európába is, ahol elsősorban a kereskedelmi központként működő kikötővárosokban telepedtek le (Amszterdan, Hamburg).
Visszatérve arra, hogy mit mesélt a vendégünk: (amerikai) lánya most épp Madridban van, hogy elkezdjen egy olyan utazást, amely végigvezet majd a szefárd zsidók kanossza-útvonalán. Ez egy zseniális ötlet szerintem, amit minden zsidónak végig kéne járnia. Utánanéztem, Spanyolországból kiindulva ez egy minimum 15 országból álló turné lehet. Íme a JP által javasolt útvonal:

A Balkánon és Kisázsiában elsősorban a forgalmas tengeri kikötőket részesítették előnyben, így a 16. század során Szaloniki, Isztambul és Szmirna (Izmir) váltak jelentős szefárd központokká. Ezt követően megindult a bevándorlás a Balkan belső területeire is, mindenekelőtt a Szalonikit és Isztambult Közép-Európával összekötő dunai és adriai kereskedelmi útvonalak mentén alakultak ki jelentős szefárd közösségek. Ilyenek Bitola (Monastir), Szkopje (Üszköb), Szarajevo, Dubrovnik (Ragusa) az Adria felé, illetve Adrianápoly (Edirne), Filippopoli (Plovdiv), Szófia, Vidin, Rusze, Belgrád a Duna mentén.
A szefárdok központjainak ma Szaloniki, Isztambul, Jeruzsálem, Safi, Kairó, Ancona és Velence számítanak, de a többség ma már Izraelben él, ahová elsősorban az iszlám országokból vándoroltak be. Az askenázik mellett a szefárdoknak is saját főrabbijuk van Izraelben.
Ha ez nem elég, akkor lehet folytatni a Szefárd Világturnét Ázsiában: a szefárd zsidók eljutottak Kínába, Indiába, sőt Japánba is.





A túrának magyar vonatkozása is lenne, amely a jelenleg Babits Mihály bástyasétány alatt teljes épségben a fölben rejtező későgótikus Nagyzsinagógán keresztül a Közma utcai sírkertbe vezetne. Ott nyugszik ugyanis a török kori budai szefárd közösség, akikre a város 1686-os visszafoglalásakor rágyújtották a zsinagógát ahova menekültek. A szefárdok úgy kerütlek ide, hogy a középkori zsidó közösség el nem menekült tagjait Szulejmán magával hurcolta a Konstantinápolyba és helyükre jöttek a szefárdok.
A Nagyzsinagóga:
http://varosvedo.hu/cikk.bve?id=175
Erről a kiűzetésről szól Lucia Graves könyve, A Rabbi, a feleség és a szeretője címmel. Gironából, egy virágzó középkori városból menekültek a Pireneusokon át a zsidók, néhányan a mai Görögo. területére jutva. És bár Barcelonában már nyoma nincs a zsidónegyednek, Gironában a mai napig megvan a Call, a “gettó”, ahol múzeum is működik, és minden az eredeti helyén van. Gyönyörű.
http://www.libri.hu/hu/book/regenyek/kulfoldi_szerzok_muvei/tortenelmi/a_rabbi_a_feleseg_es_a_szeretoje
Pár hét múlva épp Madridban leszek. Tud valaki ott egy-két tuti megnézendőt e témában?
Na sosem tudtam, hogy az evangéliumokban szereplő szerecsen király honnan jött. :)
Budapest had a small Ladino speaking sefardic community centered on Kiraly utca as well until 1944. The old Abbadzia Kavezo on Oktagon was originally owned by one such family.
A mai Mo-n léteznek-e szefárd közösségek? Miskolcon az Arany
János utca egyik udvarában még a 70-es évekig müködött egy szefárd
zsinagóga.
Pedig a marokkói őslakók nem is szerecsenek, mármint a szó “néger” jelentése értelmében. Nem feketebőrűek, hanem az átlagnál sötétebb bőrű arabok. Bár ez a mai Marokkóra igaz, fene tudja, régen mekkora volt (talán a Polisario-féle terület is beletartozott, annak a déli részén már van rendes néger is).
Vajon a marránusok, akik sokszor zsidó voltukat eltitkolva Franciaország déli részein magukat hugenottának adták ki, és elég nagy számban éltek ott, nem a Spanyolországból elűzöttekből tevődtek össze? Merle Francia históriája elég sokat foglalkozott velük (ha regény is, de történelmi kutatásokra alapozta, a szereplők többsége létező történelmi személy, és az események is tényhűek – ebben hasonlít a Wouk-féle Háború-trilógiára). Merle szerint menekültek.
bonyolult: Nem éppen Madrid, de viszonylag közel van Toledo. Oda nagyon érdemes elmenni. Madridban igazi zsidó emlék tulajdonképpen nem nagyon van. Van egy db hivatalos zsinagóga a calle Balmes 3 szam alatt, arrol lehet megismerni hogy mindíg áll a kapuban egy rendörautó és nagyon nehéz bejutni. Az eredeti zsidónegyed (nagyonrégesrégen volt) az Lavapies, de ma inkább kínainegyednek mondanám, nem igazán ismerhetö fel, csak páran tudják. Amugy zsidónegyedek mindenfelé vannak spanyolországban zsidó viszont alig egy kettö. (én itt élek, ezzel is javitom a statisztikát) Viszont azt az érdekes felfedezést tettem tavaly Izraelben, hogy a törökországban élö zsidók otthon, családi körben a mai napig is használják a ladinót, ugyhogy majdnem minden török zsidóval megértettem magam spanyolul.Ez az elsö fokú asszimiláció másodfokon való fenntartása szerintem figyelemreméltó :)
bonyolult, mikor jössz?
itt egy link, angolul/spanyolul, hogy merre mit erdemes megnézni
http://www.redjuderias.org/red/index.php?lang=2&PHPSESSID=8b193051715cfa8ac601ffa3940d48f8
“De rengeteg szefárd zsidó ment Olaszországba (Kolombuszék is így kerültek oda abban az évben)”
a kolombuszos utalást nem értem, melyik évben? (miért dőlt betű) K. is zsidó? (;) ??? :))
ugye ez nem valami trivialitás, amit mindenki tud, csak én nem?
Tma: Kolumbusz egyes történészek szerint spanyol zsidó családból származhatott – olyan családból, akik felvették a kereszténységet (az Inkvizició miatt), de titokban hűek maradtak régi hitükhöz. Őket hívták maranóknak (marranusoknak). Kolombusz így került 1492-ben Olaszországba, Izabella királynő színe elé. Vagyis nem véletlen egybeesés az, hogy 1492-ben űzték ki a spanyol zsidókat és hogy ugyanebben az évben fedezték fel (Kolumbuszték) Amerikát. A kettő esemény íly módon összefügg(het).
Visszatérve a maranókra: amikor 1531-ben Portugáliában is bevezették a Szent Inkvizíciót, a zsidóüldözés új hulláma már ezeket az áttérteket sem kímélte. Ezek a maránók főleg kikötővárosokba (Amszterdam, Hamburg, London, Bayonne, Bordeaux, Livorno) menekültek, mivel közülük nagy számban voltak érdekeltek a nagykereskedelemben. Ezek a szefárdok azonban a korábbi – spanyol – üldözöttekkel szemben többnyire már nem szefárdul (ladino nyelven), hanem spanyolul és portugálul beszéltek.
a szerecsen esetleg nem a szaracén szóból származik-?
Izabella kasztíliai királynő volt, tehát spanyol. Amerika felfedezését pedig butaság összekötni a zsidók kiűzetésével, hiszen az csak egy 1496-os rendelettel kezdődik, és igazán csak a 16. sz. első éveiben teljesedik ki. Ettől függetlenül tényleg több történész is valószínűsíti Kolumbusz zsidó származását. A conversók/marranók megkeresztelésükkor gyakran vettek fel állatneveket (a szefárd zsinagógákban gyakoriak az állatmotívumok – mint összefüggés), innen eredhet a Columbus (galamb) név is.
A szerecsen pedig tényleg a szaracénból származik, amivel nem is feltétlenül az egyenlítőtől délre élő fekete népességet jelölték, hanem az arabok és feketék keveredéséből létrejött muzulmán mórokat (innen a Mauritánia államnév).
Nem. Pontosabban valamely szláv nyelv vette át a görögből (sarakenoi) és a szlávból került a honfoglalás környékén a magyarba izmaelita jelentéssel.
“Kolombusz így került 1492-ben Olaszországba, Izabella királynő színe elé.”
Itt most a genovai származású Cristoforo Colomboról van szó, aki kasztíliai Izabella szolgálatában nyugat felé haladva akart Indiába jutni, így fedezve fel Amerikát, helyesebben a kontinenst soha életében el nem érve, csak a Karib tenger szigetei közt bolyongott? Vagy valami mást is tudtok, amit én nem? Különös képpen gondolok az olaszországi (?) Izabella (?) királynőre (?).
gixda: Mindenképp valami bibi van ezzel az olaszországi Izabella színe elé járulással, bár az aragón korona birtokolta ekkoriban Nápolyt és Szicíliát is, de hát az is Ferdinánd uralmát jelenti, nem a feleségéét (modern értelemben vett egységes állam csak a 18. században lett “Spanyolország”).
Viszont Kolombusz elérte magát a kontinenst is, csak nem az első útján.
ezek is szefárdok lennének??
http://www.youtube.com/watch?v=pOZbdKLY3Lk
nem a KKK részre kell figyelni…
Ekkor még nem is volt olyan, h Olaszország emberek.
A nagyanyám szerint (94 éves!!!) Nekün egy spanyol hidalgó volt az egyik ősünk aki valamikor az 1500 – as évek környékén. A faterék ezzel szemben csak snasz polisiak voltak.
Trilli, nagyon szépen köszönöm a linket és az infót! :) Pár szabad félnapom lesz csak, Madrid és Murcia között fogok elosztani 4 napot(!!) júni 30 és júli 3 között (sabacica at yahoo dot com)
Mellesleg a blogod… Húúúúúúúú. Ezt el kell olvasnom!
Van erröl egy jó könyv, a Medikus von Saragosa, nem tudom mi a magyar címe, de bistos valami hasonló. Nagyon izgi történelmi regény, melegen ajánlom.
Azért a Cristoforo Colombo zsidó származása pusztán a keresztnév alapján valószínűtlen. Nehezen hihető, hogy egy hangsúlyosan keresztény keresztnevet adjanak zsidónak. Katolikus keresztelőn se túl sok Efrájimot tartanak keresztvíz alá…
Marranus család lehettek a történészi spekulációk szerint. Vagyis pont illeszkedik ez a névadás a sztoriba.
Nohát, nohát! Még ott leragadtam, hogy a portugál, spanyol és olasz történészek vitatkoznak azon, vajon milyen származású is lehetett Cristoforo. Ez pedig egy nem várt fordulat. De a magyar-sumér rokonságból kiindulva vajon nem merül-e fel teljesen jogosan, hogy esetleg magyar származású.
Mindazon által megjegyezném, hogy nem Colombo találta föl a spanyol viaszt és évekkel első útja előtt portugál, illetve spanyol hajósok indultak dél irányába, Afrika partjai mentén az indai cél reményében. Vagyis Kristóf barátunk csak egy volt a sok közül, és így megborul ez az állítás is: “Vagyis nem véletlen egybeesés az, hogy 1492-ben űzték ki a spanyol zsidókat és hogy ugyanebben az évben fedezték fel (Kolumbuszték) Amerikát. A kettő esemény íly módon összefügg(het).”
Pontosítsunk:
“többnyire már nem szefárdul (ladino nyelven), hanem spanyolul …beszéltek” – tévedés, a kettő ugyanaz! “Szefárdul”, avagy “ladinóul” beszélni, az annyit tesz, mint “spanyolul” bezélni. Izraelben százezernél több ember beszéli ma is folyékonyan ezt a nyelvet, ami a középkori spanyolból ágazott ki, és a beszélői “szfaradi”=”spanyol”, vagy “ladino”= “latin” vagy “kasztilliano”=”kasztiliai” néven illetik. hanglemezek, színpadi darabok is elérhetők rajta, rádióban is hallani.
Másik: Ferdinánd és Izabella rendelete szerint az át nem tért zsidóknak legkésőbb 1492 áv hó 9-éig el kellett hagyni Spanyolországot – ez egy királyi fricska volt a zsidók felé, minthogy a királyi pár is ismerte e nap számunkra gyászos történetét. Nos, Kolombusz három hajója napokig horgonyzott a kikötőben, de nem véletlenül áv hó 9-én este indult el, fedélzetén több zsidóval és még több marannussal. Az utasoktól nem kértek személyi igazolványt…. De maga a parancsnok, aki egész életében szándékosan homályban hagyta a származását, mindig ugyanazzal a szép rajzzal szignálta leveleit, amiben héber iniciálék is vannak.
Más: Don Jicchák Abarbanelnak, pénzügyminiszterének, a király felajánlotta, hogy térjen ki, és akkor megmaradhat a tisztségében. Az öreg azonban egyik fiával a kivándorlást választotta, a másik fia kitért és maradt. Az ottmaradt fiú leszármazottja volt a spanyol nemzeti bank nemrég nyugdíjba ment elnöke, a kivándorolt fiú leszármazottja pedig az EL Al főpilótája Izraelben (ugyan ezen a családnéven).
Gabi Z., Izrael
Pontosítsunk: a ladino és a spanyol NEM ugyanaz!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ladino_language
Ettől még a ladino és a mai spanyol között a kölcsönös érthetőség nem jelent különösebb problémát. De a szókincsben vannak eltérések, főleg héber és más nyelvű átvételek, illetve bizonyos szavak a spanyol köznyelvitől eltérő alakban fordulnak elő. Izraelben a héber ábécét használják a nyelv leírására, máshol a latint.
Nagyon szép nyelv:
kb. ket honapja jelent meg Robert Menasse konyve magyarul is Kiuzetes a pokolbol cimmel. A portugal inkvizicio elol menekulo zsido fiurol szol tobbek kozott, aki Samuel Manasseh neven valt rabbiva Amszterdamban.
Magam is Spanyolorszagban elek, Alicanteban, korabban egy egykori zsinagogaval szemben laktam, mely ma Alicante egyik legfontosabb katolikus templomamava konvertalodott. Ovaros, Barrio.
aki spanyolorszagban van irjon s meseljen milyen emlekek fedezhetok meg fel!
én eddig azt gondoltam, hogy a ladino kb olyan kapcsolatban van a spanyollal, mint a jiddish a némettel.
ami a magyarországi szefárdokat illeti, úgy tudom, hogy valahol az alföld déli részén húzodott a szefárd/askenzási választóvonal, azaz a balkán felől nagyjából eddig jöttek fel a szefárdok. de nem vagyok a témának a szakértője. úgy rémlik, hogy Benedek István Gábor egyik könyvében mesél erről, hogy a nagyanyja tótkomlósi szefárd asszony volt, aki péntek estéken még az asztal alatt, az abrosz takarásában is gyújtott egy gyertyát, mint marrano hagyomány.
más. néhány éve Portugáliában nyaraltunk, a Tomar nevű kisvárosban van egy érdekes, használaton kívüli kis szobányi méretű zsinagóga, amiben egy miniatűr múzeumocska van berendezve. egy idős bácsi felügyeli, elmondása szerint ő és felesége az egyetlen zsidók a városban, de ők is több száz évnyi marranoskodás után coming out-oltak. és azt is számon tartotta, hogy melyik az a további 4-5 család a városban, akik továbbra is rejtőzködnek. érdekes volt hallani. (egyébként úgy tudom, hogy valamikor a 90-es évek elején szintén egy portugál kisvárosban egy egész párszáz fős közösség coming out-olt majdnem 500 év után!)
Erdélyben élt jelentős számú szfárádi zsidó, de a XVIII. században beleolvadtak az askenáz közösségbe. A szfárádi jelenlétre az egyik jó példa, hogy a szombatosok imakönyve a szfárádi imakönyv (nuszách édot hámizrách) fordítása. Azaz amikor Péchi Simon kölcsönkért egy szidurt a zsidó szomszédtól, ilyet kaphatott, nem askenázit.
Budapesten a Teleki téri zsinagógát (imaházat) szefárdnak nevezik.
Nem tudom, hogy működik-e, de jó lenne hallani rólag egy illetékes tollából (mára kifogytam a képzavarokból)
Bocs a spammért, találtam egy májusi beszámolót pont a Telekiről:
http://www.mazsihisz.com/hirek.phtml?id=3128
A Teleki tér szefárd elnevezése nem arra utal, hogy ott valaha szfárádi zsidók imádkoztak volna (bár ez az általános vélekedés). Ha jól tudom a városban az 1686-ban megsemmisült egyik budai zsinagóga volt az utolsó szfárádi bét kneszet.
A Teleki tér esetében a szefárd szó az ott (a háború előtt) használt nuszách szefárdra utal, azaz a chászidok által használt imakönyv típusára, mert e hely a csortkovi chászidok stibelje volt. Ez különböztette meg a pesti zsinagógák 99%-ban használt nuszách askenáztól.
A nuszách sz(e)fárd a a XVI. században, Cfáton élt Ári (Jichák Lurija) tanítványainak tulajdonított kabalista imakönyv, mely kb. fele-fele arányban lett összegyúrva az askenázi és a szfárádi (másnéven édot hámizrách) imakönyvekből.
Ennek a nuszáchnak a különböző változatait használják a chaszidok, illetve sokan az izraeli horgolt kipások (vallásos-cionisták) közül. Utóbbiak azért, mert a két fő áramlat imakönyvének egybeszerkesztése is kifejezheti a nemzeti egységet.
Ma Pesten az Emih és a Chábád (ami persze két, egymástól teljesen függtlen dolog!!!) zsinagógáin kívül mindenhol a nuszách askenáz a hivatalos rítus.
נוסח אשכנז RULEZ!
hamalach: köszi az infókat, csak egy kötekedő-kiegészítés: az utolsó mondatodban a “mindenhol” kizárólagossága feltételezi hogy ismered az összes irányzat összes imakönyvét, így pl. a Maszorti-konzervatív “Sim Shalom” (nem vicc/nem keverendő) imagkönyvét?
Szerintem te arra gondoltál, hogy a maradék neológ kilékben nuszách askenáz a rítus. A “mindenhol” egy kicsit túl kizárólagosra sikerült.
Ja igen, meg a Jews for jesuséknak is van szidurja.
A Telekiben chábád-rabbi van, akik köztudottan (?) nem az askenázi-ritusokat követik. Amúgy fantasztikus hely a teleki, minden szombat délelőtt sólettel és sütikkel. Jófej fiatalok is járnak oda, romantikus kalandvágyból és micvéből is, hogy meglegyen a 10 fő az imához.
szaracén
a középkorban bármely muszlim vallású – arab, török vagy egyéb – személy közkeletű elnevezése. Már a római korban, a kései klasszikus szerzők műveiben (Kr. u. I-III. sz.) is föltűnik a „szaracénok” szó (görög: szarakenoi) a Sínai-félszigeten élő egyik arab törzs megnevezésére; a következő évszázadok folyamán pedig a keresztények egyre bővebb jelentéskörben, s végül általában minden arab törzs neveként alkalmazták. A bizánciak a kalifa valamennyi muszlim alattvalóját szaracénnak nevezték. A bizánciaktól és a keresztesektől terjedt el a név Nyugat-Európába, ahol sokáig fönnmaradt; Magyarországon szerecsen változatban is használták.
In terebess – Ázsia lexikon
haha, a Jews for Jews szidduron dolgozik már valaki? (JfJesus tematika már jp-n ki lett tárgyalva)
okéoké, csak ez így eléggé költséges körutazás. Érdekelne, bár, mert utazni jó.
rhapsody: Nekem is azt súgta Macesz bácsi a fülembe, hogy egy ilyen útra csak a zsidóknak van pénzük! :)
Kolumbusz 1488-ban terjesztette először a kasztiliai Katolikus Királyok elé terveit. 1492-ben szerződtek vele örömükben, mert legyőzték az utolsó arab államot spanyol földön, Granadát. Ennek örömére úgy döntöttek, hogy vagyonuk elkobzása nélkül Afrikába telepítik át azokat a zsidókat és moszlimokat, akik nem hajlandók konvertálni. Aki hajlandó volt, maradhatott, bár utódainak ajánlatos volt szeretni a disznóhúst, és pénteken vagy szombaton kerülni a tiszta ing felvételét. A spanyol káderpolitika, amelyet a Szent Hivatal követett, megkövetelte, hogy állami alkalmazottban három nemzedékig ne legyen “zsidó vagy muzulmán vér”. (Limpiezza, vértisztasági törvény.)
Kolumbusz zsidó származását egy regényíró, Salvador de Madariaga pedzegette magyarul is kiadott életrajzában. Érdekesebb a jeles író és fordító, András László elmélete, amit Alapos gyanú c. kis könyvében fejtett ki: a nagy felfedezőt itáliai zsidó pénzemberek “mozgatták”.
A szefárdok nyelvét tudtommal ókasztiliainak is mondják. Spanyolországban ugyanis senki sem spanyolul, hanem kasztiliaiul, gallegóul, baszkul vagy katalánul beszél… Spanyolország többek közt azáltal ütötte ki magát az európai élvonalból, hogy megfosztotta magát ettől a korai értelmiségi rétegtől. Míg ők lelkük mélyén spanyolok maradtak a szerecsenek között…
A szerecsen-szaracén feketét, arabot, afrikait jelent a régi magyarságban. A Paulay Ede utcai Két szerecsen vendéglő azonban az utcának eredetileg nevet adó Két szerecsen kocsma nevét viszi tovább (még korábbi neve Zweimohrengasse volt). Később Szerecsen utca lett. Többek közt itt laktak a nagyszüleim…
tessék csak reklámot csinálni a Teleki térnek! :) Gyakran tényleg úgy kell összekunyerálni más imaházakból a férfiakat szombat reggel…
muy interesante, muy-muy interesante!!
ecodavidnak: a jiddis alapjában XIII. századi német, a szefárdoké XV. század végi spanyol. egy jóval fejlettebb “nyelvállapotot” őriz.
Kösz srácok, posztoljatok még, élvezem hogy ilyen sok érdekeset olvashatok! (:o)#
Sziasztok!
Akit nagyon érdekel a ladino, wikipédián túl, annak itt egy könyv, ami nemrég jelent meg: http://www.kello.hu/Shop(bD1odSZjPTUwMA==)/Public/showbook.htm?matnr=3000126787
(…és nem, nem kapok százalékot a kattintások után! :) )
A szefárd diaszpóráról egyszer nagyon régen láttam egy dokumentumfilmet a spanyol tévében, talán VHS-en meg is van valahol, arra viszont tisztán emlékszem, hogy több Isztambulban élő család a mai napig őrzi az 1492 után hétrahagyott házuk kulcsát, amit mindig tovább adnak a következő generációnak. Szép hagyomány!
Teleki: igen, igen, hamalach hagoelnak (2008 június 10 @ 12:56) igaza van, hogy miért is az ami.
Teleki: shadainak is igaza van, tényleg hangulatos hely és tényleg kalandvágyból kerültünk oda.
Teleki: panka is igazat mond, tessék csak jönni, h meglegyünk. mert különben még kevésbbé tudjuk megmagyarázni, h miért járunk oda.
http://dublin.hu/teleki
Székely András
Igen, a jiddis egy korai felnémetet vett alapul, de az állapot, amit tükröz, már nem akkori, mert elég sokáig volt ilyen-olyan kontakt a németekkel, s így elég sok szó formálódott, módosult, változott, ahogy a német is alakult. Később sok modern szót is a helyi német nyelvből vettünk át.
Én ezt tesztelendő, ha Németországban vagyok, próbálok ottani nem zsidó ismerőseimmel jiddisül beszélni, ők meg németül. Elég jól megértjük egymást:) No persze sok szó, kifejezés van, amit nem értenek, de a németbe is ment át egész sor szó a jiddisből: lásd Melóche Maloche formában:)
Hozzátartozik a sztorihoz, hogy soha nem tanultam németet, csak jiddist.:)
Most aktuális
Sziasztok!
Külsősként azt szeretném kérdezni, hogy a származás mellett vannak-e más különbségek a szefárdok és az askenáziak közt? Ha jól tudom Izraelben pl. külön főrabbijuk van, vagyis vallásilag is más irányzatot(irányzatokat) képviselnek?
A másik kérdésem az lenne, hogy akkor végülis a mediterrán külsejű(kicsit barnább bőrű) zsidók tekinthetők szefárdnak, a fehérek pedig askenázinak vagy ennyire azért nem egyszerű a kérdés?
Végül érdekelne, hogy abból mi igaz, hogy a két csoport közt van némi ellentét, vagyis nem felhőtlen az együttélés, vagy ez téves/rosszindulatú információ?
marky,
a szefárd zsidó eredetileg az ibériai félszigetről származó zsidót jelentett, de jelenleg a szefárd rítus szerinti zsidókat beleértve az ún. mizrahi zsidókat is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sephardi_Jews
az askenáz zsidó eredetileg az európai (mai Németország területéről) származó, jiddis anyanyalvű zsidókat jelentette, míg manapság az askenáz szertartás követőit jelenti elsősorban:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_Jews
Ha érdekel a zsidóság, akkor jeletkezz a szabadegyetemre, ahol mindenkit szeretettel várnak fajra, nemre és felekezetre való tekintet nélkül:
http://www.jmpoint.hu/akademia/
A szefárd és askenáz egyházi hagyományok eltérése miatt valóban két főrabbija van Izraelnek. A lakosság nagy részét az askenázok teszik ki, de szerintem a szefárd (mizrahi) lányok talán egy kicsit szebbek:
http://www.youtube.com/watch?v=4jv_x0vG5Ks&feature=related
Én nem mindig tudom megkülönböztetni őket, Te kit választanál?
Most nálam különben a marokkói lányok vezetnek:
http://www.youtube.com/watch?v=okP6tAKXheI&feature=related
Ha elmúltál 18, akkor megnézheted az alábbi mizrahi szépségeket is:
http://www.youtube.com/watch?v=qUseQtCYaWE
Azért azt hiszem, hogy az askenáz zsidóknak sem kell szégyenkezniük:
http://www.youtube.com/watch?v=nDe3XcNLXOs&feature=related
Nekem is bejönnek ezek a mediterrán szépségek;) Főleg az első klippben 1:49 és 2:00 valamint a másodikban 0:15 és 0:30 közt. Konkrétan ő az:
http://www.youtube.com/watch?v=ujRrp66ZJkc
http://www.youtube.com/watch?v=VTM97gYFWI0
Kár, hogy egy kukkot nem értek belőle.
Ő is csini:
http://www.youtube.com/watch?v=b426N4M51pM
http://www.youtube.com/watch?v=H24WGv5VpWU
Persze, az askenáziak közt is vannak szép lányok, de ők lehetnének bármilyen közép-európai nép leányai. Pl. Bar Rafaelire nem mondanám első ránézésre, hogy zsidó lány lenne – szerintem te sem – , míg mondjuk a marokkóis képeken levőket simán el tudja képzelni az ember egy biblikus témájú filmben.
A fentebb feltett kérdéseimre egyébként kaphatnék választ?
Fene
Your comment is awaiting moderation.
@Gabriel:
Sajnos, ezek a férfimagazinokból kibújt playmate-ek, szilikonbébik és egyéb mű-nők nem hoznak izgalomba. Akkor sem, ha szfarádik, akkor sem, ha askenázok. Akkor sem, ha izraeli illetőségűek és akkor sem, ha éppen észak-andorraiak vagy dél-bretonok, netán nyugat-liechtensteiniek. A stylist az stylist, és a szilikon az szilikon.
Marky kérdésére pedig nem válasz. (Szellemességnek elég gyenge.)
@marky:
Sajnos, nem elég alaposak az ismereteim; remélem valaki behatóan tud válaszolni a kérdéseidre. Azért néhány felületes megjegyzés (ami tőlem telik):
“a származás mellett vannak-e más különbségek a szefárdok és az askenáziak közt?”
Hát a származás pont elég. Ugyanis a Római Birodalom idején jött létre (főleg) a szétszóródás. Mégpedig úgy, hogy szinte megkerülték a földet, méghozzá két irányban. Ez már éppen elég volt ahhoz kb. 2000 év alatt, hogy eltérő kultúrák, eltérő vallási árnyalatok jöjjenek létre (ha a Tóra mint alap azonos is).
A bőrszínre valamely tudós kollégám bizonyára alaposabb választ tud adni. De azért jobb, ha a bőrszínt hagyjuk. Gondolj pl. arra, hogy nálunk egy délolaszt vagy görögöt simán lecigányozhatnak. De ha elmész Izraelbe, ott is sok barna bőrű férfit és nőt láthatsz, aztán kiderülhet, hogy askenázi felmenőjű szabrék (’bennszülöttek’). A szőke, kék szemű zsidókat meg hová teszed?
hakohen, én írtam egy egy normális azelőtt, de a
Your comment is awaiting moderation
felírat jelent meg, ezzel csak a rendszert teszteltem…
Shalom!
:-)
“A szőke, kék szemű zsidókat meg hová teszed?”
A judaizmus vallásnemzet, be lehet térni.
Van olyan elmélet, hogy az askenáziak többségét a betértek alkotják.
(Sőt van akik szerint az eredeti zsidók többsége el sem ment a Szentföldről hanem felvette az iszlámot és beolvadt. – mondjuk ezt meredeknek tartom.)
Mindenesetre a szfardok inkább déli típusú emberekkel keveredtek, déli típusú emberek tértek be közéjük így a rasszjegyeik is olyanok.
A katolikus egyház a reformáció előtt eléggé hazavágta a kereszténységet, nem tudta az emberek sprituális igényeit kielégíteni, virágoztak az eretnek mozgalmak (valójában csak más vallási közösségek) és sokan tértek be zsidónak is, mert igényük volt rá, hát vitték a rasszjegyeiket is.
Érdekes, hogy voltak szöszik is a szfárd lányzók között, de szlávos arcúak csak az askenáziak között voltak.
hakohen:
“Sajnos, ezek a férfimagazinokból kibújt playmate-ek, szilikonbébik és egyéb mű-nők nem hoznak izgalomba.”
Engem azért izgalomba hoztak!
Bár ha csinálnék nekik 8-10 szfard vagy askenázi bébit (az anya számít, ugye?) azután már másként néznének ki! :-)
Szia hakohen!
Azt mire írtad, hogy szellemességnek elég gyenge? A “2010 január 12 at 20:52″- ben szerintem nem kérdeztem semmi vicceset. Ha esetleg az ellentétre érted, akor azt valahol olvastam ill. az egyik JP-s kommentben is volt rá utalás (a Lapidus Maximus c. bejegyzésben).
A másik választ köszönöm. Szőke kék szemű? Gondolom a szláv hatás. Minden elzártság ellenére azért csak volt keveredés több mint ezer év alatt.
Remélem a 2010 január 13 at 13:28-at átengedi valaki. Ha nem, majd újraírom picit máshogy. Milyen kulcsszavakat kell kerülni? Vagy a link volt túl sok?
Bocs félreolvastam, úgy értettem, hogy marky kérdésére nem A válasz, és hogy a kérdésem elég gyenge….
Nekem különben (pozitív) előítéleteim vannak a szefárdokkal szemben, mivel anyám első férje is közéjük tartozott (munkaszolgálatosként halt meg), az izraeli rokonaim pedig mind mizrahi zsidólányt vettek feleségül és gyönyörű gyermekeik lettek, hát még az unokák…
ezt pedig direkt hakohen részére küldöm, Vanessa Paloma énekel:
http://www.youtube.com/watch?v=IUB5AzBRpy0&feature=channel_page
Gabriel!
12:40-es ( http://www.judapest.org/szefard-world-tour/#comment-47994 ) kommenteddel rávilágítottál kérdésem okára. Nekem is eléggé bejön ez a nőtípus. Kedvencem a belinkelt első két youtubeos videóban is szerepel 1:49 és 2:00 valamint a másodikban 0:15 és 0:30 közt. Konkrétan ő:
http://www.youtube.com/watch?v=ujRrp66ZJkc
http://www.youtube.com/watch?v=VTM97gYFWI0
Ami az askenáziak illeti persze köztük is vannak szép lányok, de ők szvsz lehetnének bármilyen közép-európai nép leányai. Pl. Bar Rafaelire nem mondanám első ránézésre, hogy zsidó lány lenne – szerintem te sem – , míg mondjuk a marokkóis képeken levőket simán el tudja képzelni az ember egy biblikus témájú filmben.
marky, mikor Jeruzsálemben sétálgattunk a Belvárosban, a feleségem megjegyzte:
- Te itt pont úgy néznek ki az emberek, mint Budapesten…
@Askeladden:
Azért nem tenném tűzbe a kezemet, hogy az askenázik többségében betértek. De hát elvben minden lehetséges. Vagy nem is annyira elvben, mert ott az anyai ág számít meg az, hogy a zsidó nem térítő vallás. Akkor gyakorlatban. És a gyakorlathoz vedd még hozzá Koestler tizenharmadik törzsét, a kazárokat és leszármazottaikat (inkluzíve Álmos és Árpád törzseinek érintettsége). Vagy ellenpéldaként a spanyol inkvizíció áttértjeit (inkluzíve a maronnusokat, akik csak színleg tértek át). Valamint azt az afrikai közösséget, amelyik saját állítása szerint már évszázadok óta őrzi a frigyszekrényt stb. stb.
Na és Budapesten is van szefárd irányú zsinagóga a Teleki téren, ahol néhány évtizede még valódi szefárdok imádkoztak.
Hát ezért nem merek a témához hoz
@Askeladden:
Bocs, de a vége lemaradt:
Hát ezért nem merek a témához hozzászólni.
Azt meg nem értem, hogy ki kinek mit írt, én kinek mit és nekem ki mit, és ki moderált mit és kit és minek, és akkor most mi van?
@Gabriel:
Köszi Vanesszát; a második dal már-már askenázi beütésűnek tűnt föl – persze annyira nincs vájt fülem, hogy ebben biztos legyek.
@Askeladden:
Hát, úgy látszik nekem savanyú a szőlő. Bár van egy olyan gyanúm, hogy ha egyáltalán közel kerülhetnél egy ilyen askenáz vagy szfarádi próbababához, akkor vagy elkergetnének mint közönséges földi halandót (ha az vagy), vagy pedig te konyulnál le a plasztikai sebészek és mindenre képes stylistok műanyag termékeitől. Tényleg az anya számit – de ha az plasztikból van?…
@marky:
Azért ne gondolj arra, hogy a Moszad keze betette a lábát és törölte a kommentedet.
Jobb tudomásul venni, hogy a blogmotorok önálló életet élnek. No persze minden megeshet. Az én gépem már sokszor törölte gondosan cizellált kommentemet más blogokon is.
@Gabriel: @marky:
Amikor egyszer nagyon régen üldögéltünk a feleségemmel – áldott legyen az emléke – Netanya sétálóutcáján, akkor néhány sötét bőrű fiatalember jött arra. Felcsillant a szemünk: nahát jó hogy itt az arabok is milyen fesztelenül sétálnak. Amikor elmentek mellettünk, akkor láttuk, hogy kipát viselnek.
hakohen, hát Te is Natanya sétálóutcáján üldögélsz???
@Gabriel:
Sajnos ez 1991-ben volt. Viszont akkor (februárban) láttam a Júdeai sivatagban kivirágozni a teméntelen pipacsot.
IZRAEL elveszett törzsei visszatérnek!
Egy kis ízelítő a spanyol-portugál diaszpóra marannusainak életéből :
Comunidade Judaica de Belmonte
http://www.youtube.com/watch?v=DXRiLY8eri4&feature=channel_page
Congresso de “Marranos”
http://www.youtube.com/watch?v=Cv1rO4EyTic
Inauguração do Museu Judaico de Belmonte
http://www.youtube.com/watch?v=1zOLczz-M98&feature=channel_page
LADINA
http://www.youtube.com/watch?v=2k3rVWMvGao&feature=channel_page
Portuguese Crypto-Jews Return to Judaism
http://www.youtube.com/watch?v=zoeQtKzmZ1I&feature=channel_page
The Chuetas of Palma de Mallorca
http://www.youtube.com/watch?v=yquS2XDsfVY&feature=channel_page
VISITA GRÃO RABINO SEFARDITA
http://www.youtube.com/watch?v=Q1Z5R8yPudw&feature=channel_page
hakohen@
“akkor vagy elkergetnének mint közönséges földi halandót”
Saját magad lebecsülése pont annyira bűnös dolog, mint a felfúvalkodottság.
:-)
Igazi szilikonbébik és egyéb mű-nők itt:
http://index.hu/tech/2010/01/14/a_felfujhato_guminotol_a_szexrobotig/
Na látom pár korábban megírt hsz-ről lekerült a lakat:)
@Gabriel!
Köszi a válaszodat!
Ami a szabadegyetemet illeti, a decemberi előadás tűnik a legérdekesebbnek;)
A youtubeos klipphez kapcsolódó kérdésedre a válasz: nálam egyértelműen a 10-es Moran Atias a nyerő (ő az asztali hátterem és a képernyővédőm is;) utána pedig a 4-es Gal Gadot, bár ő kicsit vékonyka. A bronzérmes meg legyen Bar, csak hogy ne szomorkodjon annyit a bojkott miatt;)
A többi modellt nem ismerem, de a 20-as, a 16-os az 5-ös és a 2-es lány is igen korrekt, viszont az 1-es pl. nem igazán jön be, de hát ízlések és pofonok…
@hakohen
Egyszer – öt éven belül – szeretnék én is kimenni 2-3 hétre Izraelbe, lehetőleg valamelyik télen, mert a meleget nem nagyon szeretem. Bár nem búvárkodtam még, de a szokásos kultúrális/vallási emlékek mellett az Eilatnál található, Európához legközelebbi korallszirt/korallterep érdekelne. Azt látta már közületek valaki?
Mondjuk van bennem egy kis félsz, hogy valami merénylő felrobbant vagy egy rakéta talál el, vagy pedig rossz helyre tévedek és katonnák/telepesek puffantanak le, de hát Észak-Kelet Magyarország sem túl biztonságos hely.
Egyébként szerintetek ha ott ismerkedni akarna egy nem kifejezetten zsidó külföldi mondjuk a tengerparton, vagy valami klubban, elhajtanák a fenébe, vagy van rá reális lehetőség?
@Askeladden!
Köszi az utolsó linket, elég durva. A biztonság kedvéért elmentem a kedvencek közé ha esetleg 30 év múlva szükségem lenne rá:)
@marky:
Régebbi és közvetett tapasztalataim mián érdeklődtem újabb és közvetlen tapasztalatokkal rendelkezőtől. Bár természetesen az ilyesmi szubjektív, hátha informatív neked:
1. Informátorom nem látta, de ajánlja az eilati korallokat és delfineket; Gugli biztosan segít.
2. Szerinte nem fogsz felrobbanni. (Hozzáteszem: mostanában főleg a fal felépítése és a gázai harcok befejeződése óta nem nagyon hallani robbantgatásokról vagy jelentősebb rakétázásokról.)
3. Szerinte a tengerparti városokban, főleg Tel-Avivban az emberek nagyon közvetlenek, barátságosak és kedvelik a külföldieket. Könnyű ismerkedni (bár ez más férfi és más női szemmel). Az első kérdés, amit kaphatsz: honnan jöttél? A második: zsidó-e vagy? (Ez természetesen ott nem szitokszó.) A harmadik: van-e családod? (Az utóbbira adott válasz, ha jól sejtem, fontosabb, mint az előbbire.)
Szóval szvsz érdemes megpróbálnod.
marky, ha komoly a szándékod, akkor azt ajánlom, hogy álljál meg egy sabbat erejéig Jeruzsálemben, ahol családok szívesen látnak vendégül külföldieket az ünnepre, hogy ők is betekintést nyerhessenek a zsidó életbe!
Voltam Eilatban, láttam a korallokat, a delfineket nem, ott sétáltam minden este 100-200 lépésre az egyiptomi szállodától, de mivel az izraeli biztonságiak nem ajánlották a látogatást, csak messziről néztem a sötétben a fényeit. Rá egy hónapra fel is robbantották a szállodát és a közelben lévő kempinget is, tele volt izraeli turistával, akik nem hitték el, hogy ilyesmi megtörténhet…
Sziasztok!
Köszi az infókat! Az még megkérdezném, hogy szerintetek szervezett csoporttal érdemesebb menni – ami azért elég sok kötöttséggel jár – , vagy egyénileg(pár haverral), bennfentes ottani ismeretség nélkül is jól sülhet el a dolog?
Gabriel, ez a családos dolog érdekesen hangzik. Gondolom ez valamiféle szervezet programjának a része, és nem ott kell vadászni az ilyen lehetőségekre.
A komolyságról annyit, hogy ötletnél több de még nem konkrét elhatározás, időpont még nincs, sok tényező bezavarhat, de szerintem jó eséllyel sor kerül rá.
Marky! Nyugodtan menyj ki. Én anyit tanácsolok hogy mindenfajta pozitiv, és negatív előítéletedet hagyd ithon. Ne csodálkozz ha fegyvert látsz. És nyugodtan kérdezz meg bárkit ha eltévedsz válaszolni fognak. Haderán, és Jeruzsalemben nem kizárt hogy magyarul is… Szerintem jobb az egyéni út. De nem árt előre megtervezni hogy mit akarsz megnézni mert irgalmatlan menyiségű látnivaló van. Érdemes odafigyelni a szombatra (ami ugyebár péntek estétől szombat kora estig tart) mert akkor nem nagyon van nyitva semmi… Eiláton én láttam a korallokat fantasztikusak. Viszont eilát nagyon drága és k…va meleg van. A maszadára gyalog menj fel (nagyon kemény, de utána elmondhatod h. tökös csávó vagy). A holt tengerbe ne menj be semilyen sebbel. Mindenkéép vigyél magaddal utikönyvet az nagyon fontos. Vigyáz a szemedre nehogy kiessenek miközben a csajokat nézed… kb ennyi…:-) Tipp: Jordán folyón raftingolni, Genezáreti tó partján vadkempingezni. Javaslat: A golán fensikon nem megálni, Jerikó főterén (az már palesztin terület…) ne áljatok meg falefelzni ha van veletek egy jó csaj kevés ruhában. Mindenképp nézetek meg egy kibucot.
@marky:
Kiegészítések (szubjektívek):
Új helyre szerintem első alkalommal jobb csoporttal menni, azután egyedül vagy saját társasággal. Mert akkor van már egy minimális tájékozottság, helyismeret. Persze a nagyon vállalkozóknak nincs erre szüksége.
A szombatra azért is kell vigyázni, mert a buszközlekedés is leáll. Szombati nyitvatartás szempontjából Jeruzsálem a legszigorúbb, a tengerpart helyenként megengedőbb. Pl. én Netanyában szombaton, amikor a zsidó üzletek zárva voltak, egy arab zöldségesnél vettem pisztáciát. (Az iszlám ünnepnapja a péntek, ők akkor nem tartanak nyitva. És Izraelnek vannak “saját” arabjai, akik nagyrészt, bár nem kizárólagosan muszlimok.)
Informátorom szerint Jeruzsálem óvárosában van egy amerikai centrum, ahol foglalkoznak azzal, hogy péntek estére vagy szombat nappalra “kiközvetítsenek” zsidó családokhoz vendégeket. Ha valaki odamegy, megbeszélik vele a találkozás helyét és idejét.
És Sanyinak igaza van: a mindenféle előítélet itthon hagyása fontos. Hozzáteszem: az élményekre nyitottság is.
Na akkor, ha nem is holnapra, de: Jó utat – Have a good time – Mazel tov!
Köszi mindenkinek, tényleg hasznos tanácsok. Egyértelműen nem azért érdekel a dolog, hogy parázzak két hétig, hanem hogy jól érezzem magam:) Az idei naptárba sajnos nemigen fér bele, de ha már konkrétum lesz, biztos fogok még kérdezni!
@hakonen!
תודה רבה לך עבור והאיחולים שלך!
(Ezt gugliztam, remélem jó;)
http://szivlapat.blog.hu/2010/02/25/izraelben_nem_a_meret_a_lenyeg
@ marky: kösz a linket, jópofa!
http://www.youtube.com/watch?v=cpA6Zioq57w
Askenázi izraeliek, szefárd izraeli gyerekeken végeztek emberkísérleteket.
http://hvg.hu/vilag/20100617_izraeli_rendorseg_riadokeszultseg
Riadókészültségbe helyezték csütörtökön az izraeli rendőrséget, mert a délutáni órákban két helyszínen ortodox zsidók várhatóan jelentős számban fognak tüntetni – jelentette be Miki Rózenfeld rendőrségi szóvivő.
Jeruzsálemben és a Tel-Aviv melletti Bné-Berakban mintegy 10 ezer rendőr vigyáz majd arra, hogy az indulatosnak ígérkező megmozdulások ne csapjanak át zavargásokba.
A tüntetők támogatásukat óhajtják kinyilvánítani a ciszjordániai Immánuel telep több tucat ortodox zsidó lakosa mellett, akik inkább börtönbe vonulnának, semhogy eleget tegyenek az izraeli legfelsőbb bíróság döntésének, amely kötelezte őket szefárd zsidó lányok beengedésére a helyi iskolába.
HJ! Figyú! Ez itt nem a kurucinfó… ráadásul néhány szentimentális “hülyén” kívül nem olvassa senki a lapot már… szóval ha megtennéd hogy nem tájékoztatsz minket minden Izrelben, vagy zsidókkal, vagy zsidók által elkövetett vélt vagy valós balfaszságokról azt én neked személyesen megköszönném… üdv: s
@Hello Judapest: (Milyen bájos nicket választottál.)
“Askenázi izraeliek, szefárd izraeli gyerekeken végeztek emberkísérleteket.”
És a következő kommentedben szereplő leányokkal együtt vérüket vették és belesütötték a húsvéti pászkába. A fő porbléma: az idei pészach már elmúlt, a következőig meg el fog romlani. Talán befagyasztják? Te mindent tudsz, derítsd föl!
Ja és azért szefárd gyerekek vérét sütik bele, mert a keresztény lányok Tiszaeszlár óta már elfogytak. És Tiszaeszlár különben sem tartozik a bné-braki ortodox zsidók fennhatósága alá. A tízezer rendőrről nem is beszélve.
http://www.utolag.com/GurusferegGyerekek.htm
Hát a legutóbbiakhoz képest talán off, de a poszt témájához (szefárdok) képest mégsem. Bár kétségtelen unikum:
http://wangfolyo.blogspot.com/2010/08/lesko-szefard-zsinagoga.html
nagyon jó cikk. bár a témája nem valami szívderítő.. Szép az a templom.
Sziasztok!
Az egyik nagyszülőm nagy valószínűséggel szefárd zsidó, csak valamiért nem mondták/mondják meg a szüleim, pedig már elmúltam 20 éves.
Érdekelne minden információ velük kapcsolatban. Mennyien éltek kiűzetés előtt az Ibériai-félszigeten? Napjainkban mennyien élnek Magyarországon és világszerte? Mely országokban fordulnak elő? Jobbára a dél-alföldön telepedtek le, mikor jöttek át a Balkánról?
A hosszúkás fej, nagy szem és széles ajak szefárd zsidó jellegzetesség?
A Maróti, Rabi, Szögi, Sándor, Balázs ezek szefárd zsidó vezetéknevek?
Jó sokat kérdeztem, de hát érdekelne a dolog de szüleim nem mertem megkérdezni, nagyapám meg illetlenség lenne megkérdezni.
Szia! Sajnos az oldal kb két éve “meghalt” pechedre én meg nem igazán értek ezekhez a dolgokhoz. de egy két dolgot megpróbálok azért megvilágítani… Az Ibériai félszigeten (spanyolországban) viszonylag sok zsidó élt de amikor a keresztények kiszorították a Mohamedánokat (Reqonkvista) a zsidókat is elkezdték kiűzni. Egy csomóan eljöttek, de néhány tízezren megpróbáltak illegalitásba menekülni ezért kikeresztelkedtek és csak titokban otthon tartották a szokásokat. Mára már ennek is vége, ha jól tudom szinte egyáltalán nincsenek zsidók spanyolországban. Körülbelül a 15 – 16 században jelentek meg közép – európában (ha jól tudom, ez azért nem biztos.) Mindenesetre az én nagymamám (96 éves) azt mondja hogy a mi ösünket is Goltzier Ignácnak hívták és kb akkoriban jött MÓ-ra.. hát ennyi szerintem nézz utána a neten, vagy könyvekben. És még valami. Szerintem kérdezd csak meg a családodat. Ez egyáltalán nem illetlenség. A zsidóság (meg bármilyen más néphez való tartozás) nem szégyen, és nem valami takargatni való “illetlen” dolog… :-)) Úgyhogy: Hajrá!
Szia!
Köszi a választ. Neten találtam már ezt azt szefárdokról.
amúgy ha végigolvasod a hozzászolásokat szinte mindent megtudsz.
[URL=http://tshirtsgure.maiki.sytes.net/catalog-detskie/itemid507.html][IMG]http://www.v-kontakte-vhod.ru/templates/cmsdle/images/vkontakte-vhod.png[/IMG][/URL]
майка horde, футболки хаус санкт петербург. футболки и джинсы, [url=http://maikisnoranec.maiki.no-ip.biz/catalog-avtomobilnie/itemid256.html]мужские трэш футболки доставка в москве[/url]. футболка фото надписи, заказать футболка с надписью armin only.
kalmah футболка заказать футболку женат. футбольные футболки на заказ с именем, [url=http://maykidashin.tshirts.no-ip.org/catalog-detskie/itemid152.html]футболки jaguar напиток[/url]. футболка крылья купить футболки на заказ в краснодаре.
Jack Daniel’s сколько стоит готические футболки купить. майки пиратской станции, [url=http://tshirtszeini.maiki.no-ip.biz/catalog-rnb-klubnie-dj/itemid263.html]футболки приталенные оптом[/url]. 3d майки футболка resident evil.
Не может быть, чтобы не было выхода!, Дождь шелестел по крыше, разбавляя тишину.. kategorie c футболка, [url=http://tshirtsiha.maiki.no-ip.biz/catalog-svetyashiesya-risunki/itemid142.html]футболки армин ван бюрен[/url]. Это они послали вас на последнюю попытку? Он нагнал меня уже возле самой опушки..